KEN Mode - Loved

KEN Mode - Loved

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Cedric : Daar waar Canadezen over het algemeen bekend staan als een vriendelijk en gemoedelijk volkje komen de heren van KEN mode ons even aantonen dat dit niet steeds het geval is. Nu ja, muzikaal dan toch, want uiteraard ken ik de heren niet persoonlijk en zijn het misschien wel echte knuffelberen. Hun muziek daarentegen spreekt de donkere regionen van je ziel aan, daar waar je agressie en je angsten samengebald worden tot foute beslissingen en woedeuitbarstingen. De bandnaam betekent dan ook niet voor niets Kill Everybody Now mode.

De laatste plaat van KEN mode waarmee ik in aanraking kwam was ‘Success’ uit 2015. Het jaar erop brachten ze nog een werkje uit, ‘Nerve’, maar dat album is bij ondergetekende door de mazen van het muzikale net geglipt. ‘Success’ vond ik absoluut een goede plaat. Het was een album waarop de Canadezen naast de woede ook plaats maakten voor hun jeugdhelden en er slopen zo invloeden van bands als The Melvins en Nirvana in de sound van de band. Met ‘Loved’ keert de band terug naar de lompe en agressieve sound van weleer, hou dus die vuisten alvast gebald.

Voor wie KEN mode niet kent kan ik de sound omschrijven als een mix tussen alternatieve noiserock, metal en mathcore. Tijdens een eerste luisterbeurt zal je met moeite de bomen door het bos horen, maar naarmate je de muziek meer hoort vallen alle dissonante puzzelstukjes op hun plaats. De invloeden van bands als Shellac en Unsane worden nog net iets agressiever naar voor geschoven en het is dan ook niet aan te raden om deze plaat te beluisteren tijdens het autorijden. De band staat niet in voor gebeurlijke ongelukken en onvermijdelijke verkeersagressie. KEN mode schuwt ook het experiment niet, durft gas terug te nemen, maar ook geflipte saxofoonpassages worden toegevoegd aan de songs, waardoor het geheel nog nerveuzer gaat klinken. Luister maar eens naar een song als ‘The Illusion Of Dignity’, waarin al deze elementen je trommelvlies aan flarden trachten te scheuren.

Elke plaat van KEN mode klinkt net dat tikkeltje anders, maar toch weet de band zich herkenbaar te profileren in de songs. Liefhebbers van 90’s noise, stevige mathcore en alle platen waar Steve Albini mee in contact kwam, moeten zeker eens naar KEN mode luisteren. Voor een band waarvan de hele discografie klinkt als een mokerslag kan ik niet anders dan respect hebben. Ik heb deze heren nooit live aan het werk kunnen zien, maar dat ook niet anders dan knallen. ‘Loved’ is een ideale titel, want dat is ook het gevoel dat ik overhoud aan deze plaat. Loved it!