Moonspell - Lisboa Under The Spell

Moonspell - Lisboa Under The Spell

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het is alweer tien jaar geleden dat de vorige (en enige) live registratie van Moonspell uitgebracht werd, getiteld ‘Lusitanian Metal’. Dus werd het hoog tijd dat Portugal’s populairste metal band nog eens vereeuwigd werd in levende lijve voor het nageslacht. Ditmaal besloot men dat dicht bij huis te doen: in de Campo Pequeno arena in hun thuisstad Lissabon op vier februari 2017. Het werd een legendarische avond met integrale uitvoeringen van drie van hun albums voor een uitverkochte zaal (4000 fans). Men gunt ons ook een blik achter de schermen in een half uur beeldmateriaal, verdeeld over de DVD (je kan natuurlijk ook de blu-ray aanschaffen of 3CD’s of vinyl). Drie uur beeld en muziek van deze sympathieke, maar grootse band kluisterde me met plezier lange tijd voor het scherm.

Het visueel genoegen start met het docu gedeelte: men filmt een beetje lukraak private ogenblikken, de voorbereiding van deze titanenshow en grappige voorvallen. De beelden gaan wat snel, maar het is wel leuk om eens te bekijken. Vooreerst krijgen we dan de integrale uitvoering van ‘Wolfheart’. Gaandeweg beseffen we wat een gaaf album dit toch was en voor de meesten ook de introductie van de band op internationaal vlak. De belichting is donker, de sfeer occult maar warmhartig, met een publiek en een band die dankbaarheid en eerbied uitstralen. Twee achtergrondzangeressen staan weelderig uitgedost operazang toe te voegen waar nodig. Maar het is natuurlijk vooral zanger Fernando Ribeiro en de enthousiaste band die ons in hun greep houden. Een uitgelaten thuispubliek vermeerdert de charme. Met lage, gedragen stem en de ruwere variant gedraagt Ribeiro zich als een geboren entertainer. Enkele songs zijn in de Portugese taal en ‘Vampiria’ en ‘Alma Mater’ laten het dak eraf gaan.

Als tweede act volgt een integrale uitvoering van ‘Irreligious’. Dat is natuurlijk het magnum opus dat de ene klassieker na de andere aan elkaar rijgt. Ook bij het publiek is dit een hoogtepunt. Tijdens ‘Raven Claws’ komt Mariangela Demurtas meezingen op een pittige manier en het is leuk om een song als ‘A Poisoned Gift’ te herontdekken tussen krakers als ‘Opium’, ‘Ruin & Misery’, Mephisto’, ‘Herr Spiegelmann’ en het door Fernando als belangrijkste song uit hun oeuvre geïntroduceerde ‘Fullmoon Madness’ als ultieme apotheose. Tijdens act drie wijdt de band zich helemaal aan het vrij recente album ‘Extinct’. Men komt zwaar geschminkt en met donkere brillen het podium op en baant zich met verve een weg doorheen het gotische, maar toen wat minder bekende materiaal. Het album gaat over de uitroeiing van de mensheid en dus is het logisch dat de sfeer duister en grimmig is. Tijdens het titelnummer zwaait ene Caroline Torres vervaarlijk met een zwaard en ‘A Dying Breed’ en ‘The Future Is Dark’ vormen een depressief, maar beklijvend orgelpunt van deze legendarische show. Nog meer bonusmateriaal met uitleg over het maken van deze release en video’s besluit dit waardig document van een unieke band die extreme metal, gothic vlotheid en de mediterrane cultuur als geen ander weet te combineren in pakkende composities. Bijgevolg een niet te missen document voor fans en alle rechtgeaarde muziekliefhebbers!