Suicidal Tendencies - Still Cyco Punk After All These Years

Label : Suicidal Records | Archiveer onder punk / hardcore

Koen W. : In 1995 verscheen met ‘Lost My Brain...Once Again!’ de eerste soloplaat van Mike Muir. Dit werd een volbloed punkplaat. Suicidal Tendencies was echter in volle expansie en Mike vond de sound van de plaat niet echt passen bij het Suicidal geluid. Vandaar dat het album uitkwam onder de naam Cyco Miko.
Ondertussen is de line-up van Suicidal al ettelijke keren gewisseld en sinds Dave Lombardo erbij kwam, hebben ze de wind terug vol in de zeilen. Tijd dus om ‘Lost My Brain...Once Again’ nog eens vanonder het stof te halen en met de huidige bezetting van Suicidal alle nummers opnieuw op te nemen. De album titel werd veranderd in ‘Still Cyco Punk After All These Years’, en alleen de twee afsluiters ‘Cyco Miko Wants You’ and ‘Ain't Mess'n Around’ haalden deze nieuwe versie niet. Met de funk elementen erin waren dat nu niet onmiddellijk de twee beste nummers op het album destijds en vielen ze zelfs een beetje uit de toon vergeleken bij het meer punkgerichte totaalgeluid. In plaats daarvan krijg je wel het tot nu toe nooit uitgebrachte ‘Sippin' From the Insanitea’ erbij.

Denk nu niet dat ouder werk enkel in een nieuw jasje werd gestoken. Dit is gewoon een lekker punkalbum geworden dat met hoofd en schouders boven al die moderne wannabe punkers van tegenwoordig uitsteekt. Ondanks al decennia lang mee te draaien is Mike nog uitstekend van stem. Hij wordt dan nog eens voortdurend geflankeerd door meerstemmige refreinen, koortjes en uitroepen van de rest van de band. Gelukkig werd niet gekozen voor een overgepolijst geluid zodat die pure punkattitude nog volop aanwezig is. Toch klinkt het muzikaal een stuk moderner dan jaren geleden en heel wat steviger. De meeste nummers zijn ook een pak ingekort. ‘Nothin' To Lose’ en ‘All I Ever Get’ zelfs met meer dan een minuut. Het speelplezier spat eraf en wat mij betreft mag Suicidal dit met nog heel wat albums herhalen. De frisse wind die er doorheen waait zorgt zelfs dat ‘Still Cyco Punk After All These Years’ een van de betere albums is die Suicidal de laatste jaren al heeft uitgebracht. Nummers als ‘FUBAR’, ‘All I Ever Get’ en ‘Lost My Brain... Once Again’ mogen wat mij betreft direct deel uitmaken van hun vaste setlist.