Nachash - Phantasmal Trinunity

Nachash - Phantasmal Trinunity

Label : Shadow Kingdom Records | Archiveer onder black metal

Berto : Black Metal is over het algemeen gebonden aan strikte regels als het gaat om de muziek en de teksten. Tegenwoordig klinken alle bands als Mayhem, Marduk of Dark Funeral of als een kleine variatie daarop. Men schijnt vergeten te zijn dat een band als Bathory de aanzet heeft gegeven tot de hele black metal beweging of op zijn minst van enorm grote invloed is geweest. Nachash is een Noorse band die dat wel erkent en heeft zijn stijl geënt op de wat lossere stijl van Bathory, al is er zeker geen sprake van een kopie. Black metal is misschien nog wel meer een manier van leven dan een muziekstroming.

Een deel van wat je hoort klinkt inderdaad als de standaard black metal, zoals de vervormde zang en dissonante gitaarsound, maar Nachash heeft ook een deel death metal toegevoegd aan het geheel en wat opvalt is dat de muziek daardoor een heerlijke flow krijgt. Alles loopt soepel in elkaar over en zorgt dat je van begin tot eind niet stil kan zitten. De riffs zijn lekker vol en simpel, maar zeer doeltreffend. De invloeden van de NWOBHM zijn hier zeer duidelijk aanwezig. Ze zorgen voor een lekkere groove en samen met het bijna swingende drumwerk maakt dit ‘Phantasmal Trinunity’ tot een zeer toegankelijk extreem metal album. Dit klinkt op een bepaalde manier tegenstrijdig, maar extremiteiten zitten niet altijd in krachttermen als bruut en agressief of in andere voor de hand liggende zaken. Voor wie moet je meer oppassen: de gast die luid schreeuwend rond loopt en een beetje lomp loopt te doen of die knaap die stil in een hoekje met een glimlach zit te observeren? Dat is een beetje het gevoel bij ‘Phantasmal Trinunity’. Het klinkt alsof het zeer toegankelijk en bijna vriendelijk is, maat aan het eind van de rit zit je wel met corpse paint op je gezicht kaar met een lucifer om de dichtstbijzijnde kerk plat te branden. Dus pas op met dit album.