Building Chaos - Bourbon Times

Building Chaos - Bourbon Times

Label : Someone Shaved My Ass Productions | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Wanneer je net terug komt van een vakantie in Amerika en je krijgt een CD in handen met de titel ‘Bourbon Times’ ben je direct alert. Op het hoesje van de CD staat een afbeelding van een of ander western tafereel, ik zie in een oogopslag songtitels als ‘Texas Jack Reed’; al met al redenen om weer even terug te denken aan een heerlijke vakantie in het zuiden van de Verenigde Staten. Even dit Cd’tje in de lade duwen en kijken of ze nog wat extra herinneringen kunnen oproepen. Holy shit, dit is effe stevige koek! Building Chaos lijkt zeker geïnspireerd door de blues en aanverwante muziek uit de zuidelijke Staten maar bovenal spelen ze moddervette heavy rock.

En kijk aan! Deze kerels komen helemaal niet uit de bayou’s van Louisiana maar uit Griekenland nondeju! Is dat even verrassend! Gitarist Obel speelt vette riffs die ook lekker in de mix zijn gezet door? Geen idee wie daar verantwoordelijk voor is maar het is fijn gedaan. Het is niet complex, origineel of wat dan ook, maar het klinkt gewoon vet. Zompige riffs, de ene keer log, de andere keer een tikkeltje uptempo (‘The Hunt’) of gewoon vol het gas in getrapt (opener ‘Boiling Point’). En soms een verrassend fijne solo (‘Ritual’). Zanger Alex heeft geen bijzondere stem maar hij weet zijn stem prima in die vorm te buigen, die past bij de muziek van Building Chaos. En het geheel klinkt ook zeker alsof het in Amerika is opgenomen; het album ademt dat zeker uit. Dat is knap gedaan door de vier rockers uit Athene. Lekker headbangen bij songs als ‘The King Is High’ (vette solo ook!), heerlijke death and roll in ‘Blink Of An Eye’ of vette country blues in ‘Heavy Chains’; ja, Building Chaos heeft een fijn album afgeleverd. Om nog maar te zwijgen van de geweldige cover van Tupac Shakur/Dr Dré’s ‘California Love’. Eerlijk en puur.