Taste - Moral Decay

Taste - Moral Decay

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Eerlijk gezegd was ik het zelf helemaal vergeten, maar vijf jaar geleden heb ik het debuutalbum van het Zweedse Taste ‘Taste’ gerecenseerd. Excuses dat ik me dat niet herinner; ik hoor wekelijks simpelweg teveel muziek om allemaal te onthouden. Taste is dus een Zweedse band die bestaat uit slechts twee mannen, de gebroeders Borg (familie van?). Christoffer is de leadzanger en leadgitarist en zijn broer Felix verzorgt het merendeel van de bas –en drumpartijen. Van een band is dus eigenlijk geen sprake. Er zit dus maar liefst vijf jaar tussen het debuut en dit nieuwe album, ‘Moral Decay’. Maar als ik mijn eigen review van destijds teruglees, is er in vijf jaar helemaal niets veranderd.

Nog steeds staan beide broers garant voor über ‘gelikte’ AOR van het soort dat eigenlijk alleen in Zweden (bands als Houston) en in de Verenigde Staten nog wordt geproduceerd. Muziek die duidelijk herinnert aan bands als Strangeways, Touch, Giant en (vooral ook) Drive She Said. Christoffer is een goede zanger, vooral qua bereik, maar hij zingt helaas nog steeds met een behoorlijk stevig accent (‘Dangerous’, ‘On My Shoulder’). Waar hij veel meer in positieve zin mee opvalt zijn zijn weergaloze gitaarsolo’s. Zijn geluid is kristalhelder en zijn solo’s zijn ingenieus en bij vlagen flitsend snel. De solo’s liggen ook heerlijk dominant in de mix en dat is wel fijn. Qua songstructuren hebben de broers weinig te bieden; het zijn vrij obligate akkoordenschema’s en melodielijnen. Ook tekstueel moet je helemaal niets van deze jongens verwachten (al nemen de mannen het op voor Greenpeace in het opzwepende ‘Rainbow Warrior’), maar who cares. De songs luisteren prettig weg en door de fantastische solo’s en soms fijne koortjes is het al met al een (meer dan) aardig album. Fans van aalgladde AOR kunnen dit album blindelings aanschaffen.