Eunomia - The Chronicles Of Eunomia Part 1

Label : Pride And Joy | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Noorwegen is in metalkringen nou niet bepaald bekend om zijn florerende epic power metal scene. Toch hebben we met Eunomia een band die liever op draken vliegt dan kerken in de fik zet. Het feit dat de titel van hun debuut de toevoeging “part 1” heeft verraadt al dat dit een verhalend album is. Dit is muziek die je eigenlijk uit Italië verwacht, het soort waar bands als Rhapsody en Derdian platen vol van hebben gebrouwen.

‘Crystal Sword’ opent het album en doet qua tekst behoorlijk denken aan een Rhapsody nummer over een zwaard van een wat nader gespecificeerde kristalsoort. Verschil met Rhapsody is dat daar de gitarist de hoofdcomponist is. Bij Eunomia is dat zanger en toetsenist Peter Danielsen, met als gevolg dat de muziek van Eunomia veel meer vanuit de keyboards is geschreven. Daarmee is het hele album beschreven. Op deze cd vinden we één grote zoete brei van keyboards waar soms met veel moeite nog een gitaar doorheen te horen is. Tel daarbij de overdaad aan gesproken tussenstukken bij op, de “volgens het boekje” gitaarsolo’s en de vreselijk afgezaagde teksten en dan ben je er, een matige power metal plaat die aan elkaar hangt van de clichés. Gastmuzikanten veranderen daar helaas geen steek, en ze zorgen slechts voor wat opzienbarende momentjes op een voor de rest zwak album. Zoals monsterzanger Alessandro Conti (Trick Or Treat, Luca Turilli’s Rhapsody) die op het zwakke nummer ‘We Will Not Surrender’ een toch nog mooie bijdrage levert. Het enige echt vlammende moment op het hele album is een geweldige gitaarsolo uit de magische vingers van Victor Smolski (ex-Rage, Almanac) op ‘Dangerous Times Ahead’.

Er is geen enkele reden om je budget aan dit album uit te geven, de vele Italiaanse bands in deze tak van sport leveren namelijk een stuk meer waar voor je geld. Als er een part 2 van dit album uitkomt, hoop ik dat er met wat meer lef gecomponeerd gaat worden.