Diabolos Dust - The Reaper Returns

Diabolos Dust - The Reaper Returns

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Met zowel hun debuut, ’The Ruins Of Mankind’ (2011) het de opvolger ‘Inferno’ (2013) kon deze Duitse formatie mij niet echt overtuigen. De combinatie van traditionele en moderne thrash klonk te “gemaakt” en ongeïnspireerd om verder te komen dan “een aantal aardige ideeën” en het feit dat men op die albums nog erg zoekende was kwam de spontaniteit ook niet ten goede.

Het zal u niet verbazen dat ik niet al te enthousiast was om de nieuwe plaat, ‘The Reaper Returns’, te bespreken, maar ik moet zeggen dat men hier een veel sterkere indruk maakt. De heren hebben niet alleen op alle fronten vooruitgang geboekt, maar lijken ook hun muzikale richting te hebben gevonden. De middelmatige ouderwetse invloeden heeft men min of meer vaarwel gezegd en heeft gekozen voor een stevigere aanpak en moderne thrash. Nou is dat niet helemaal mijn ding, maar het is aangenaam dat men niet meer zo zoekende klinkt, maar juist gestructureerd en vastberaden. En is de spontaniteit en de intensiteit, wat de eerste twee albums misten, ten goede is gekomen. Op songwriting gebied doet men niks schokkends of vernieuwend, maar de nummers bieden veel meer houvast, zijn beter gecomponeerd en men komt simpelweg met betere riffs, vocalen en songstructuren. De agressieve (moderne) zang van “nieuwe” vocalist Peter Lohwasser (die deel uitmaakte van de originele bezetting in 2006-2008) past perfect bij de muziek en het geheel klinkt veel meer als een eenheid en veel professioneler. Ook op geluidstechnisch niveau is de plaat helemaal in orde en alles bij elkaar heeft men met ‘The Reaper Returns’ een album uitgebracht waarmee ze sterker concurreren kunnen. Fans van moderne thrash en bands zoals Dew-Scented, HateSphere, The Haunted, No Return, Impious en soortgelijke acts zullen deze plaat zeker een kans moeten geven.