King Dude - Music To Make War To

King Dude - Music To Make War To

Label : Van Records | Archiveer onder different metal

Bart M. : King Dude is twee jaar na zijn vorige album 'Sex' terug met nieuwe werken die verzameld zijn onder de noemer 'Music To Make War To'. In eerste instantie deed de titel me denken dat dit wellicht een steviger, zwaarder album zou zijn dan de voorgangers - en dan heb ik het over muzikaal, want qua inhoud zijn de chansons van deze band nooit echt licht van stof en worden de donkere kanten van de menselijke geest vanuit verschillende invalshoeken bezongen, onderbouwd met simpel klinkende noten die juist krachtig zijn in dat ze precies de atmosfeer zo weten af te stemmen dat de boodschap duidelijk, hard en soms bijzonder denigrerend overkomt.

'Music To Make War To' is hier geen uitzondering op en we krijgen een tiental gevariëerde nummers voorgeschoteld waarop de troubadour van het zwarte lied op verschillende manieren het ruime begrip "strijd" verkent, dit alles voorzien van het gebruikelijke (anti) christelijke randje. Tijdens deze tocht weet King Dude weer te boeien en met elk nummer een andere sfeer neer te zetten. Van het bijna nonchalante, hese en abrupte 'Dead On The Chorus' tot het meeslepende, ietwat Creoolse en uiterst donkere 'Twin Brother Of Jesus'. Van het synth-popachtige, weemoedige 'In The Garden' tot aan het Coheneske, zwartgallige 'Let It Burn'. Noem één van je favoriete, obscuur bekende zangers en de kans is groot dat je hem voorbij hoort komen op 'Music To Make War To': zo veelzijdig als TJ Cowgill zijn stem gebruikt, zo veelzijdig klinken ook de nummers en het ene moment is het stevig en snel, het andere moment gereserveerd en koud, maar telkens weer worden de juiste, gevoelige snaren geraakt.

Het album is ook doorspekt van bizar scherpe zinsnedes die op tafel worden gelegd met het altijd aangename stemgeluid van Cowgill en hij balanceert heel vakkundig op het erg nauwe randje tussen zeer gehaaide retoriek en een soort van onbedoelde ludiekheid. Onbedoeld omdat King Dude een bepaald imago heeft hoog te houden en in die gevallen moet je altijd opletten dat je er niet in doorschiet en elk album weer de juiste dosis aanhoudt. 'Music To Make War To' overschrijdt af en toe bijna deze grens, maar weet zichzelf op een serieuze, eerbare manier overeind te houden. Wederom een interessant, goed album!