The Kentish Spires - The Last Harvest

The Kentish Spires - The Last Harvest

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : In de muziekwereld zijn er vele genres en subgenres, bij metal durf ik te zeggen dat ik de meeste wel ken maar soms kom ik er nog wel eens eentje tegen waar ik nog nooit van gehoord heb. Zo ook bij de Britse groep The Kentish Spires, zij maken namelijk ‘Canterbury-inspired Progressive Rock’, het album is ook opgenomen met technieken die deze sound versterken. Gezien ik het genre niet ken weet ik ook niet zo goed wat ik kan verwachten, ook is er eigenlijk niets over deze groep online te vinden, behalve dan dat ‘The Last Harvest’ dit jaar uitkwam en het debuutalbum is voor de groep. Zonder dus echt iets te weten van de groep zet ik het album op en laat ik mij graag verassen door de muziek.

Zodra de muziek start vraag ik mij even af of ik misschien de verkeerde CD heb ontvangen, de muziek klinkt namelijk als iets dat dertig jaar geleden is opgenomen door een beginnend bandje (vooral het eerste liedje). Helaas blijkt dat niet het geval, zo lees ik in het boekje dat er bewust is gekozen voor een oude sound, omdat dit bij het genre hoort. De muziek klinkt daardoor een beetje rommelig en gedateerd, verder valt er wel naar te luisteren. Qua stijl speelt de band progressieve rock maar vind ik het lastig om een andere band te noemen met dezelfde stijl, maar nu ben ik ook niet bekend met Canterbury Progressive Rock. De muziek bevat in ieder geval trompetten, fluiten en zweverige keyboards, iets wat in de jaren zeventig niet ongewoon was. Eigenlijk is het muzikaal wel oké, hoewel er wel echt sterkere en zwakkere momenten te benoemen zijn op het album maar ook in de nummers zelf, de songwriting is te inconsistent om het echt goed te noemen. Het grootste probleem heb ik echter met zangeres Lucie V., die er vaak voor kiest om lage tonen te zingen waardoor ze helemaal wegvalt in de muziek, daarnaast klinkt haar stem op die hoogte ook niet mooi en een beetje geforceerd. Daarnaast vind ik ook dat de fluiten en blazers af en toe wat te veel afleiden, maar ik moet toegeven dat ik doorgaans geen fan ben van deze instrumenten in progressieve rock. Hoewel, af en toe is de saxofoon best wel aardig.

Over het algemeen gezien is ‘The Last Harvest’ van The Kentish Spires een aardig album waar nog het nodige aan verbeterd kan worden. Toch zijn er zeker momenten op het album te vinden waar de band laat zien potentie te hebben. Zeker zangeres Lucie V. zou ik aanraden goed te kijken naar de zangpartijen, daar valt nog wel het een en ander uit te halen. Dit album verdwijnt in ieder geval in het archief en gaat daar vrijwel zeker niet meer uitkomen.