Tales Of Autumn - In Madness We Trust

Tales Of Autumn - In Madness We Trust

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Leon : Tales Of Autumn is een band uit Brighton, Engeland die stevig is beïnvloed door metal, hard rock, en langzame zeur muziek, zo zeggen ze zelf. De band bestaat uit het viertal Stefanos Karantonis op gitaar en zang, Tom Kiggins op gitaar, Jordan Dann op drums en Nick Horton op basgitaar. Er is weinig over de heren te vinden, behalve dan dat ze in ieder geval sinds 2014 muziek maken en dat het album ‘In Madness We Trust’ het debuut is voor de band.

Om eerlijk te zijn ben ik verrast dat dit het debuutalbum is van een jonge band, het klinkt namelijk als een album die is gemaakt door een groep oude rockers die al jaren samen spelen. Dat is zowel een compliment als een puntje van kritiek. Laten we positief beginnen, muzikaal is het een sterk album met goed geluid, goede instrumentatie, en vaak lekkere rock/metal liedjes. Op de drums, gitaren en basgitaren valt helemaal niets aan te merken, instrumentaal gezien is het dan ook best een sterk album! Een klein puntje van kritiek heb ik wel op de zang van Karantonis, die zingt namelijk met ontzettend veel geforceerde vibrato (wat mij doet denken aan Fabio Lione) en kiest hij vaak voor een, met alle respect, zeurderige zangmelodie. Allicht komt dit door de invloeden van de ‘langzame zeur muziek’ waar ze het zelf over hebben maar ik vind het niet mooi. Verder heeft Karantonis echt wel een goede stem, maar het had van mij allemaal wat minder dramatisch gemogen. Een laatste puntje van kritiek is dat, hoewel het muzikaal best wel goed is, de muziek niet bepaald vernieuwend is, op zich geen probleem natuurlijk maar ik vind de muziek ook niet goed genoeg om naar Tales Of Autumn te luisteren in plaats van een andere hard rock of heavy metal band.

Als ik zeg dat de band klinkt als een groep oude rockers die al jaren samenspelen, dan bedoel ik daarmee dus ook dat het klinkt alsof ze vastgeroest zitten om hetgeen ze al jaren doen. Tales Of Autumn is geen band die bestaat uit oude rockers en kunnen de heren, indien gewenst, nog prima vernieuwen. Dat gezegd hebbende heeft de band verder wel een mooie debuutalbum afgeleverd waar ze laten zien wel de potentie te hebben om meer te doen. Wat minder dramatische zang had voor mij al een hoop gedaan maar ze moeten nog wel aan de bak als ze stappen willen maken. Misschien doet ‘In Madness We Trust’ het beter bij de fan van klassieke hard rock en of heavy metal, het is namelijk zeker geen slechte plaat.