Wild - Sin Piedad

Wild - Sin Piedad

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Spaanse Wild is al bijna vijftien jaar actief, maar toch is de band nog niet zo bekend als ze verdient. Het feit is wel dat ze niet heel erg actief zijn geweest; naast de nodige demo’s en EP’s zijn er namelijk slechts twee langspelers verschenen. Echter zijn zowel ‘La Nueva Orden’ (2011) en ‘En Tierra Hostil’ (2014) goede album vol smakelijke, traditionele heavy metal en de band verdient in ieder geval meer erkenning dan ze tot nu toe hebben gekregen.

Vier jaar na de laatste langspeler slaan de Spanjaarden eindelijk opnieuw toe. En behoorlijk krachtig ook, om eerlijk te zijn. Met de opener en tevens het titelnummer knalt de plaat als een heavy metal granaat los en grijpt je meteen bij de strot. De muzikale richting is nog altijd traditionele heavy metal en middels diens heerlijke uptempo ritme en de typische NWOBHM-gitaren is het nummer een acute slag en zet de nekspieren al meteen aan het werk. Opvallend is echter dat men voor een modernere sound heeft gekozen. Dat heeft de ouderwetse charme van Wild wellicht verminderd, maar over het algemeen is dit het geheel alleen maar ten goede gekomen. Gelukkig zakt de plaat na de sterke opening niet in en wordt het niveau tot het einde hoog gehouden. Wat daarnaast opvalt is dat men ook regelmatig in de richting van (hedendaagse) power metal gaat wat het geheel (en zeker voor Wild-begrippen) progressief laat klinken, maar over het algemeen kent ‘Sin Piedad’ een stevigere aanpak (met een gitaargeluid die doet denken aan dat van Paragon in de afgelopen jaren) en traditionele heavy metal speelt hier nog altijd de hoofdrol. En dat is maar goed ook, want de kracht van deze band ligt duidelijk in de snellere en stevigere stampers zoals ‘Todo o Nada’, ‘Accoralado’, ‘Pesadilla’, het magnifieke ‘Venganza’ en uiteraard het eerdergenoemd titelnummer. Begrijp me niet verkeerd; dit zijn enkele persoonlijke hoogtepunten/favorieten en de rest van de songs doen daar zeker niet voor onder. Bovendien zijn die “progressieve” uitstapjes de variatie ten goede gekomen.

Een andere belangrijke verandering is het vertrek van vocalist Javier Endara, die zeker zijn stempel op de eerste albums drukte. Met José García (Mercurio) heeft Wild echter een waardige, en een nog sterkere vocalist in huis gehaald. García heeft een hogere stem een breder bereik dan diens voorganger, wat perfect bij de band past. Hij zing met veel kracht en variatie en zorgt regelmatig voor vocale hoogtepunten. Dat, gepaard met pakkende riffs en gitaarmelodieën en een ontzettend sterke ritmesectie waarbij vooral de drums vele malen spannender zijn dan wat we tot nu toe van Wild gewend zijn, en de heldere, hedendaagse sound waarbij het geheel nog harder knalt, maakt ‘Sin Piedad’ het sterkste en meest veelzijdige, maar ook het meest technische release van Wild tot nu toe. Dankzij de combinatie van het traditionele en het moderne zal men met dit album ook een breder publiek bereiken. Een absolute aanrader voor de fans van het genre en hopelijk krijgt de band nu toch de erkenning die ze verdient.