Manes - Slow Motion Death Sequence

Manes - Slow Motion Death Sequence

Label : Debemur Morti | Archiveer onder industrial / ebm

Leon : Helaas gaat het leven van een Lords Of Metal recensist niet altijd over rozen, zo krijg je wel eens albums thuisgestuurd waar je zo weinig mee kan dat je de muziek uit wilt zetten. Gezien je als recensist de hele plaat moet luisteren voor een objectieve mening zit je op dat moment met weinig plezier met je hoofdtelefoon op te luisteren. Dit was het geval bij de nieuwe CD van Manes, ‘Slow Motion Death Sequence’, die op mijn deurmat viel. De Noorse groep is sinds 1993 al aan de weg aan het timmeren maar heeft altijd een beetje vreemde muziek willen maken, zo is de muziek een mix tussen Jazz, Trip-Hop, Electro, Metal en progressieve rock. Hoewel ik weinig kan met deze combinatie zal ik proberen positief te blijven. Muzikaal gezien is het uniek, ik kan geen groep noemen die klinkt zoals Manes klinkt. Denk aan een mix tussen Rammstein, Nine Inch Nails, en Anathema, met nog wat moderne pop invloeden. Bij vlagen is het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet, instrumentaal gezien zit het album wel goed in elkaar en zitten er interessante stukjes tussen. Helaas blijft de muziek te vaak hangen in dezelfde sfeer en melodie, en is de zang een beetje zeurderig, zo doet het mij af en toe een beetje denken aan Ozzy Osbourne, dat is uit mijn mond geen compliment.

Wat kan ik er nog meer over zeggen? Eigenlijk niet zoveel, de muziek en composities zijn voor mij te vaag om hier echt wat nuttigs over te kunnen zeggen. Dan komt het aan op smaak en of ik het mooi vind of niet. Het lijkt mij duidelijk uit de woorden hierboven dat ik het niet mooi vind. ‘Slow Motion Death Sequence’ verdwijnt dus in het donkerste hoekje van mijn archief.