King Kobra - Sweden Rock Live

King Kobra - Sweden Rock Live

Label : Metalville | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Ieder jaar vind in het Zweedse Solvesborg het Sweden Rock Festival plaats. De organisatie van dit festival slaagt er altijd wel in om een band weer, tijdelijk, bijeen te brengen of voor de eerste keer op de Europese planken te krijgen. In het geval van het Amerikaanse King Kobra geldt het laatste. Drummer Carmine Appice (Ozzy, Vanilla Fudge, Rod Stewart) stampte de band in de begin jaren tachtig uit de grond met redelijk, maar kort, succes voor deze op en top Amerikaanse rockband. Fast forward naar 2016 en de band staat met drie originele bandleden (naast Appice, bassist Johnny Rod en gitarist David Henzerling) in Solvesborg voor de eerste keer voor een Europees publiek. De band wordt gecompleteerd door Jordan Ziff op gitaar en de vocalen worden door Paul Shortino (Rough Cutt, Quiet Riot) waargenomen. Shortino is eigenlijk niet echt een nieuwkomer, hij zong de twee laatste albums in, de meest recente stamt uit 2013.

King Kobra besloot dit optreden vast te leggen voor het nageslacht, getiteld ‘Sweden Rock Live’. Het album herbergt dertien tracks, waaronder een drumsolo van Appice. Hiernaast is niet al het materiaal van de band zelf. ‘De Deep Purple klassieker Highway Star’, de Black Sabbath evergreen ‘Heaven and Hell’ en ‘Wild Child’ van W.A.S.P. (bassist Rod was ooit de bassist voor de band) vind je er ook terug. Het geheel is goed geproduceerd en de band staat meer dan solide te spelen. Uit nieuwsgierigheid heb ik op YouTube ook wat opnames van deze show bekeken. Hieruit mag je concluderen dat er wel het een en ander is ‘rechtgezet’, maar goed, daar is King Kobra niet uniek in. Wat wel bijzonder is, is dat de band dus kiest om covers op dit album te zetten en drie eigen nummers ,die wel gespeeld zijn tijdens deze show, te schrappen. Aan het eind houden we toch een live-registratie over die lang niet slecht is. Of dit live album het tweede (of derde) leven van King Kobra inluidt, is nog afwachten.