Black Mirrors - Look Into The Black Mirror

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Alweer een gave band die bij onze zuiderburen vandaan komt. Dit keer is het de beurt aan Black Mirrors die na hun EP 'Funky Queen' (2017) nu met hun debuutalbum 'Look Into The Black Mirror' op de proppen komt. Orignele namen? Absoluut niet, maar wel namen die tot de verbeelding spreken en daar gaat het om. De cover art is overigens ook echt heel tof en zou voor mij al een reden zijn om deze plaat zonder eerst te luisteren aan te schaffen.

Voor wie dat doet, of sowieso voor wie besluit 'Look Into The Black Mirror' op te zetten, je komt niet bedrogen uit. Black Mirrors komt over als een erg energieke, hongerige band die er niet voor terug deinst om met geweld je aandacht op te eisen en dit vervolgens met groot gemak vast te houden. Ze doen dit met stevige gitaarpartijen, catchy loopjes en een dijk van een stem. In de begeleidende documenten die ik bij dit album ontving werd vooral ingezet op die stem en alhoewel dat zeker terecht is, is dat niet nodig, de muziek staat namelijk als een huis. Over de stem gesproken, zoals veel stemmen in de muziekwereld (en dan tellen we de popmuziek voor het gemak niet mee) is ook deze uniek. Erg krachtig en overtuigend. Het komt natuurlijk maar nog een beetje onervaren over en doet hier en daar denken aan de strot van Regina Spektor en Harriet Hyde (Black Moth). Dankzij een goede, harde ritmesectie en riffs die worden uitgespuugd alsof het niks is, is alles mooi in balans.

Af en toe klinkt het wel alsof de muzikanten van een heel andere achtergrond komen dan zangeres Marcella Di Troia, maar in plaats van dat dit leidt tot ongemakkelijke constructies vult dat elkaar juist aan en zorgt het er voor dat de muziek één interessant geheel is. De band weet zowel te raken met snelle nummers als met hier en daar een wat rustigere ballad. Al met al denk ik dat stevige bluesrock met een stoner randje een juiste omschrijving is van deze muziek en het is moeilijk om dan geen aanstekelijk, lekker album te maken. In een tijd waarin er veel hetzelfde soort bandjes een kans wagen zet Black Mirrors een eigen geluid neer.