Circles - The Last One

Circles - The Last One

Label : Season Of Mist | Archiveer onder metalcore

Job : Ik keek al een tijdje uit naar deze plaat. De Australische heren van Circles behoeven niet echt meer een introductie met hun vroege stap in het djenty subgenre van progressieve metalcore. Op ‘The Last One’ dat 31 augustus uitkomt op Season of Mist laten ze horen dat ze van tropisch hardhout zijn gesneden en de zaken anders bekijken dan het gros van de dertien-in-een-dozijn djent groepjes die nu rondhuppelen. Laten we beginnen.

De band weet het chaotische van een Dillinger en Between the Buried and Me te mixen met een theatrale hook en een stevige sloopkogel in nummers als opener ‘Winter’. De refreintjes blijven echter mierzoet en hoewel de clean zang van frontman/gitarist Ben Rechter een “acquired taste” is, overtuigt die wel. De djent is nog steeds alom aanwezig, maar neemt geregeld een stapje terug om veel proggiere passages de ruimte te geven. ‘Breaker’ zet de dynamische en groovy toon door met de zoetsappigheid in de refreinen die afgewisseld wordt met een stevig couplet. ‘Arrival’ durft gas terug te nemen en laat een groep horen die precies weet wat ze is en hoe ze resultaat weet te bereiken. ‘Thether’ doet dan weer een stap naar traditionele (mag dat woord al gebruikt worden in een modern genre als) djent. Het gaat veel verschillende kanten op, maar nergens voelt het ongemeend of te doordacht.

De band is ook niet bang om nummers faliekant om te gooien, zoals dat al in ‘Breakers’ gebeurt, maar weet ook heel goed nummers een eigen gezicht te geven waardoor de plaat nergens eentonig aanvoelt. Dit is een mijlpaal voor de band en het muzikantschap is van bijzonder hoog niveau. Ook is het geheel door de sterke hooks en feilloze productie erg toegankelijk. Luisteren dus. Bij voorkeur zo snel mogelijk. Hup. Je hebt wat te doen 31 augustus.