Dead Man's Boogie - Devil Nation

Dead Man's Boogie - Devil Nation

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Michael Dietrich….de naam zei me wel iets. Hij is een zanger/gitarist die deel uitmaakt van de band Dead Man’s Boogie. En plots schoot het me te binnen; ja daar heb ik eens een soloalbum van gerecenseerd. En daar was ik toen niet bepaald enthousiast over, met name omdat het echt solo album was: nagenoeg helemaal alleen ingespeeld. Op ‘Devil Nation’ horen we gelukkig gewoon een band spelen. Dead Man’s Boogie is een viermansformatie uit Duitsland die sinds 2012 bij elkaar zijn en die nu met ‘Devil Nation’ toe zijn aan hun tweede full length, opgenomen in eigen beheer.

Wereldschokkend is het niet wat we te horen krijgen, maar dat had ik ook niet verwacht. En dat hoeft ook niet. Dead Man’s Boogie is een aardige band die heavy rock speelt, soms met wat metal invloeden maar ook regelmatig met de nodige melodieuze arrangementen. Samen met gitarist Volker Zaucker weet Dietrich soms aardige gitaarpartijen te produceren (zowel de solo als de riffs in ‘New Messiah’, ‘Follow The Sun’ en het logge ‘Jekyll & Hyde’) maar er staan ook best wel wat nietszeggende liedjes op. Het meest opvallende nummer is zonder twijfel ‘No Hero’, dat maar liefst tien minuten klokt. Vocaal hoor je daarin de beperkingen (geen bereik en geen kracht) van Dietrich, maar tegelijkertijd hoor je zeker ook compositorische kwaliteiten van de band. Om nog maar te zwijgen van de werkelijk heerlijke gitaarpartijen in het tweede deel van dit nummer. Zoals reeds opgemerkt: het is een album dat niet opvalt tussen de stortvloed aan releases die wekelijks over ons worden uitgestrooid, maar slecht is het in ieder geval ook niet.