Black Swamp Water - Distant Thunder

Black Swamp Water - Distant Thunder

Label : Mighty Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Twee jaar na het debuut ‘Chapter One’ komt het Deense Black Swamp Water met hun tweede album, getiteld ‘Distant Thunder’. Het is de laatste jaren niet vreemd als een muzikant een uitstapje maakt naar een ander genre. In dit geval is dit drummer Kim Langkjaer Jensen, mogelijk bekend als drummer van death metal formaties als Dawn Of Demise of Illdisposed. Nu dus te beluisteren bij Black Swamp Water, waar old school rock, een vleugje heavy metal en southern rock de hoofdingrediënten zijn. Dat is wel hele andere koek.

Het intro ‘Badlands’ maakt meteen duidelijk waar het, onder andere, bij de band om draait door de tokkelende steelguitar. De productie van Christian Bonde Sorensen doet de muziek eer aan, het geheel klinkt log en heavy. Sterke tracks zijn onder andere ‘Live Your Darkness’ (met een heerlijke versnelling en mooi soleerwerk), het meer metal klinkende ‘Rebellion’ en ijzersterke ‘The High Road’. Zanger Bjorn Bolling Nyholm heeft een stevige strot die goed past bij de sound van de band. Het is geen vocale acrobaat, maar hij levert een degelijke en stabiele prestatie af. Vernieuwend is het allemaal niet, maar ik denk ook niet dat dit de doelstelling is van Black Swamp Water. Het maken van een goede old school plaat is meer de opzet geweest, neem ik aan. Daar is de band in geslaagd. Ik denk dat dit album ook in een live situatie goed overeind blijft. Bijzonder is wel dat de songs soms overlopen van de southern rock invloeden en in andere nummers deze invloed in geen velden of wegen te bekennen is. Aan de ene kant kun je dit veelzijdig noemen, aan de andere kant is het vlees noch vis. Ach, aan de andere kant kun je het ook simpel houden, houd je van degelijke rock met verschillende invloeden, dan zit je met Black Swamp Water goed.