Moto Toscana - Moto Toscana

Moto Toscana - Moto Toscana

Label : Tonzonen Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Er zijn bepaalde bands en muzikanten, projecten en actiegroepen die zich hebben toegelegd op één specifiek geluid of instrument. Ik heb bijvoorbeeld ooit een recensie geschreven over een album dat draaide om de "lap steel guitar" en dat was nog niet makkelijk. Moto Toscana uit Duitsland lijkt daar wel op in dat het meest aanwezige geluid in elk van de negen nummers op hun debuutplaat dat van de basgitaar is. Ik verwacht dat dit voor basgitaristen en aficionado's dan ook een geweldige plaat is.

Het is niet instrumentaal, naast bas en drums wordt er ook gewoon gezongen en het geheel is niet onaangenaam. Alleen af en toe een beetje ongemakkelijk. Door het overheersende geluid is het namelijk net alsof je in een constante bassolo vast zit en voelt het geheel erg jazzy en experimenteel aan. Toegegeven, er zijn wel degelijk stukken waar de groovy houterigheid plaats maakt voor wat meer tempo en melodie en dan snap ik de door de band zelf aangewezen titel van "sludgefunk" ook enigszins, maar er is nergens echt sprake van een lift-off.

Er ontbreekt iets. Ja, de gitaar. Maar ik bedoel, ik mis het hier ook echt. Dit is als je je hele leven aardappels met zout hebt gegeten en dan die eerste keer dat je ze zonder zout gepresenteerd krijgt. Heel erg moeilijk om allemaal naar binnen te werken...maar je kunt er aan wennen. Daar geloof ik echt in. Want inderdaad, na het album een paar keer beluisterd te hebben is de initiële stress van een enorm, vlak basgeluid die ik ervoer wel een stuk minder geworden en hoor ik hier en daar ritmes en liedjes tevoorschijn komen. Er zit duidelijk passie in, alleen het raakt me niet.