Krakow - Minus

Krakow - Minus

Label : Karisma Records | Archiveer onder different metal

Bart M. : Het vierde album van de heren van Krakow heet 'minus'. Het is het resultaat van het samenvoegen en sorteren van genoeg materiaal om twee albums mee te vullen en dus krijgen we hier het beste wat deze band op dit moment te brengen heeft voor onze kiezen. Of, zoals ze zelf zeggen, het hoogtepunt van dertien jaar Krakow. Dat schept verwachtingen en die worden dan ook waargemaakt.

Al vanaf het begin (logisch, eigenlijk) worden we door de soms buitenaardse klanken uit deze wereld gelokt om een kijkje te nemen in de vertes die Krakow schetst en tevoorschijn weet te roepen. Behalve dat het veilig en wel in de stevige rock/metal hoek geplaatst kan worden is er verder heel weinig te zeggen over genres en stijlen, want Krakow combineert van alles en nog wat, maar op zo'n ideale manier dat je er nauwelijks iets van merkt. Mooie vocale harmonieën, hitsige gitaarstukken, donkere drumpartijen, een heerlijke, doordravende bas en zelfs Pink Floydiaanse uithalen. Deze muziek krioelt waar het eigenlijk niet lijkt te kunnen gaan en dat resulteert in een fris en verrassend geluid. Vergelijk het met een stevig blok klei dat door een pers wordt gedrukt en daar aan de andere kant in net zoveel volume weer tevoorschijn komt, maar dan in twaalf verschillende slierten (geluiden) die toch allemaal zo goed bij elkaar passen dat het één mooi geheel is.

Bij titelnummer 'minus' fronste ik wel even mijn wenkbrauwen, omdat ik deze in vergelijking met wat er voor komt wat minder spectaculair vond, maar dit veranderde naarmate ik de plaat vaker luisterde. Dit instrumentale nummer kabbelt de hele tijd rustig voort als een kalme rivier en toont van tijd tot tijd een aangename stroomversnelling terwijl je stiekem blijft wachten op een ruige waterval die maar niet komt. Nee, uiteindelijk word je wel door de rivier over de rand geschoten maar in plaats van dat je in een daverende vrijval terecht komt, kom je in een soort kosmische zee uit waar je nog even verbaasd blijft rondzweven alvorens de laatste track wordt ingezet. En daar ligt dan ook mijn enige puntje van kritiek: het is een mooi nummer, rustig en wat duister, alleen de groepzang aan het einde lijkt totaal misplaatst. Voor de rest, zoals waarschijnlijk al wel duidelijk was, een geweldige plaat.