Septekh - Pilgrim

Septekh - Pilgrim

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Met hun debuut album ‘Plan For World Domination’ stippelden de Zweedse death/thrasher Septekh vier jaar geleden een plan uit om de wereld te gaan veroveren. Wanneer je zulke pretentieuze doelstellingen opstelt zul je over genoeg lef, ambitie en creativiteit moeten beschikken om deze doelstellingen ook te bewerkstelligen. Lef, ambitie en creativiteit zijn bij Septekh zonder twijfel volop aanwezig, hoeveel bands debuteren heden ten dage nog met een dubbel album en de concepten achter de uiterst vermakelijke videoclips voor ‘Burn It To The Ground’ en ‘Superheated Liquid Iron Core’ zitten boordevol creativiteit. De band kreeg dan ook lovende recensies voor hun eerste meesterwerk, alleen van wereldheerschappij zijn de heren nog ver verwijderd. Misschien dat hun tweede album ‘Pilgrim’, dat op 24 augustus via het Deense Mighty Music uitkomt, de band weer een stapje dichterbij hun doelstellingen kan brengen.

Aan de muziek zal het zeker niet liggen, want de negen tracks op ‘Pilgrim’ zijn stuks voor stuk pakkende death/thrashers van de bovenste plank. De heren van Septekh zijn meesters in het schrijven van stampende death/thrash nummers voorzien van stuwende drums en catchy melodieën en een aangenaam agressieve vibe. De zang van zanger Nils Meseke is agressief maar verstaanbaar en al gauw ontstaat de drang om mee te zingen met de pakkende zanglijnen van de refreinen. De muziek op ‘Pilgrim’ doet mij een beetje denken aan oude melodieuze Zweedse death metal van bands als The Everdawn en Scheitan, maar zelf vergelijken ze zich met The Crown, modernere Satyricon en Aura Noir en daar is ook wat voor te zeggen. ‘Pilgrim’ werd opgenomen in de bands eigen Studio 508 op het ‘Dark Island’ Mörkö aan de oostkust van Zweden en werd voorzien van een klinkende mix door Unleashed’s Fredrik Folklare. Toptracks zijn wat mij betreft het stampende nummer ‘Treasures’, het titelnummer ‘Pilgrim’ en het afsluitende en epische ‘Karthoum’. Met de juiste ondersteuning van het label zou Septekh het best nog wel eens heel ver kunnen gaan schoppen met dit album en hun gewenste wereldheerschappij.