Hopelezz - Stories Of A War Long Forgotten

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Jori : Het derde album van het Duitse Hopelezz laat iets anders van de band horen dan het vorige album ‘Sent To Destroy’. Ook hier weer een album met een basis van death metal en thrash, met hier en daar een moderne, zelfs metalcore-achtige saus. De verhoudingen tussen deze elementen zijn echter wel verschoven. Na de intro is het ‘War Against War’ wat het album op een razend tempo opent. Het klinkt een beetje als Destruction met een zwaar death metal accent. Ook de moderne zang van Adrian is weer aanwezig, en die zang is er zeker op vooruit gegaan in de afgelopen twee jaar. ‘The Beast’ heeft nog meer van dat moderne en is bijna een nu-metal nummer. Pas bij nummer zes komen we de speed metal elementen tegen die een aantal nummers van ‘Sent To Destroy’ zo lekker maakte. ‘Through Hell’ is een wat afwisselender nummer, wat zich opbouwt van ballad-achtig tot keiharde thrash, een van de betere nummers op het album. Hierna gaan we weer terug naar de metalcore-achtige zaken, of moderne thrash zoals de band het zelf noemt. Geef het beestje een naam, maar ik kan hier niet zo veel mee. Doe mij dan maar ‘A Prayer For Better Days’, of de knap vermetalde cover van ‘Holding Out For A Hero’ van Bonnie Tyler.

Hoewel de kwaliteiten van de muzikanten duidelijk stappen hebben gemaakt, blijft dit een band waar sommige nummers me iets doen en anderen juist helemaal niet. De vocalen, hoewel kwalitatief verbeterd, is me nog steeds een tikkel te modern. Gelukkig zijn er genoeg mensen die daar anders over denken, en die mensen met een wat modernere smaak kan ik dan toch aanraden om dit eens te beluisteren.