Spacetrucker - Smooth Orbit

Spacetrucker - Smooth Orbit

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

Bart M. : Spacetrucker is nou wat je noemt een leuke, positieve band. Geen gezeik, een dosis humor en gewoon spelen. Jongens die je het gunt om een succesvolle plaat te hebben, ook al hebben ze dat niet nodig, want op eigen kracht redden ze het ook makkelijk. Of de bandnaam een eerbetoon is aan Deep Purple is waarschijnlijk maar niet zeker. Wat wel zeker is, is het gevoel dat deze band uitstraalt en dat is dat ze de setting die het nummer 'Space Truckin'' zo zorgvuldig (of juist chaotisch) neerzet, die van een ongecompliceerde, galactische reis, als achtergrond hebben gebruikt om hun eigen verhalen mee te vertellen. Niet letterlijk dus, het heeft alleen eenzelfde sfeer. En dat is smullen geblazen.

We worden getrakteerd op ouderwetse maar fris klinkende riffs die bij aanvang van dit album meteen en voortdurend zorgen voor een vol en dynamisch geluid. Dat is de basis en dat wordt dan rijkelijk aangevuld met pakkende teksten en... weet je wat het is? Deze band weet instrumentaal al hele mooie scenario's weg te zetten, de gitaar weeft met zijn hypnotische klanken prachtige verhaallijnen door elkaar terwijl het geheel voortgestuwd wordt door interessante, treffende basloopjes en strak drumwerk. Spacetrucker zou makkelijk kunnen blijven boeien als ze hadden besloten geen vocalen te gebruiken. Maar toch ben ik bijzonder blij dat ze daar wel voor hebben gekozen. Als je muzikaal al zo sterk bent kun je met het toevoegen van tekst en zang een extra dimensie aan het geheel geven en dat gebeurt hier.

Voordat elk nummer begint zit je even een paar nanoseconden te wachten met ingehouden adem en als het dan begint weet je: "Yes, dit is er weer één." Dit is stoner gelukzaligheid op een niet repeterende manier en aangevuld met afwisselende deuntjes en ritmes. No fillers, all killers!