Grusom - Grusom II

Grusom - Grusom II

Label : Kozmic Artifacts | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Drie jaar na het uitbrengen van debuutalbum 'Grusom' komen de Deense rockers van de gelijknamige band met de opvolger daarvan, een album dat verrassend genoeg 'Grusom II' heet. De naam, Deens voor 'wreed', en de voorkant van het album, waarop we twee geketende, skeletale handen zien die een driehoekig symbool vasthouden, beloven geen vrolijkheid en de muziek en teksten sluiten hier dan ook bij aan.

'Grusom II' borduurt voort op waar het debuutalbum mee was begonnen: stevige jaren zeventig rock, maar dan met een geluid en productie van tegenwoordig. We horen de rauwe stem van zanger Nicolaj Jul die constant wordt bijgestaan door een samenspel van orgel en gitaar, dit alles onder begeleiding van een goed georganiseerde ritmesectie. De stem was voor mij even wennen, omdat het me in eerste instantie deed denken aan Jim Morrison, maar al gauw klonk het vertrouwd op een eigen manier en kreeg ik door dat juist het unieke stemgeluid hetgeen is wat de muziek draagt. Het orgel is ook kenmerkend, maar omdat het een vast onderdeel is van elk heel nummer kan het soms iets overweldigend zijn.

De nummers schetsen een aantal niet zo prettige beelden, over een wereld die op een negatieve manier aan het veranderen is en het verlangen naar een tijd die beter was en hierdoor is dit album een heel mooie momentopname van waar wij hier in 2018 mee te maken hebben. Met titels als 'Dead End Valley' en 'Cursed From Birth' weet je waar je aan toe bent en bevindt je jezelf al gauw op een reis door grauwe maar realistische geesteschappen, met hier een daar een melancholische uitschieter met bijvoorbeeld het Deense nummer 'V├ągn Op' ('wakker worden!!'). De muziek zit prima in elkaar en blijft de gehele tijd interessant en verrassend. Op de wat langere nummers, en dan met name 'Skeletons', laat de band horen dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn door op een originele manier een mooi verhaal neer te zetten in de stijl van sommige van de legendarische nummers van Uriah Heep, langzaam maar stevig opbouwend naar een zinderende climax met halverwege een heerlijke orgel-gitaarsolo. 'Grusom II' is een heel mooie plaat, zowel voor liefhebbers van oude rock als mensen die liever naar iets stevigers luisteren.