Status Quo - Down Down & Dirty At Wacken / Down Down & Dignified At The Royal Albert Hall

Label : V2 Records | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Van de originele bezetting is inmiddels alleen Francis Rossi nog over, maar zoals dit jaar nog op Ribbs & Blues is bewezen; een live optreden van Staus Quo is nog steeds een feestje! De band brengt nu zelfs twee nieuwe live albums uit; ‘Down Down & Dirty At Wacken’ en ‘Down Down & Dignified At The Royal Albert Hall’. Iedere keer weer hoop ik op een waardige opvolger van het in 1976 opgenomen ‘Live!’, misschien niet een gangbare publieksfavoriet, maar wel een die mijn persoonlijke top vijf van beste live platen staat (samen met ’Strangers In The Night’ van UFO, ‘Alive’ van Kiss, ‘Deep Purple In Concert’ en Thin Lizzy’s ‘Live And Dangerous’). Met name het stukje “Down & Dirty” in de titel in combinatie met de concert locatie (Wacken) wekte persoonlijke verwachtingen, maar dat smerige viel geluidstechnisch behoorlijk mee, of tegen in mijn geval. Over het algemeen werden de ruigste nummers misschien wel door Alan Lancaster en Rick Parfitt gezongen, maar zoals de nummers hier vertolkt worden, kunnen ze als je er live bij bent wellicht nog een beetje indruk maken, maar in de huiskamer klinkt het wel heel netjes en tam.

Op het ‘Down Down & Dignified’ album was een net geluid wel enigszins te verwachten, maar de akoestische invulling van Francis Rossi met begeleidingsband is ronduit saai. Deze “begeleidingsband” wordt dan wel gevormd door Andrew Brown, John Edwards, Leon Cave en Richie Malone als opvolger voor Rick Parfitt, welke (op Malone na) ook al een behoorlijke tijd meedraaien in dit circus, maar het vuur lijkt er wel een beetje uit als je de mannen er niet bij ziet,. Eigenlijk is de band alleen aan de markante stem van Rossi als echte Status Quo te herkennen in plaats van een tweederangs kamerorkestje. Het bijwonen van een Quo concert blijft een belevenis waarbij enige nostalgie en subjectiviteit ongetwijfeld een rol spelen, maar de (na)beleving in de huiskamer valt toch echt tegen.

Meer informatie