Our Common Sense - Mankind's Worst To Know

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

Bart M. : 'Mankind's Worst To Know' is de eerste EP van het vijfkoppige Our Common Sense (OCS) uit België. Ooit begonnen als een instrumentaal project gedreven door een liefde voor muziek groeide OCS van een drietal uit naar een kwartet om daar uiteindelijk een vijfde man en zijn vocalen aan toe te voegen. Door de verschillende interesses die iedereen naar de schrijftafel bracht is er een album ontstaan dat niet makkelijk onder één noemer te brengen valt.

'Medusa', het openingsnummer, begint als een sludgy soort van heavy metal, met krachtige riffs die een fijne, zware atmosfeer weten op te roepen en deze ook vasthouden tijdens de rest van het album. De nummers lopen mooi in elkaar over en de band trakteert ons op verschillende interessante stukken die soms een enthousiast Pantera-gehalte hebben, af en toe solopartijen die we terug zouden kunnen vinden in de klassieke doom maar ook gerust Maiden-achtig spektakel. Dit alles voorzien van de heerlijke, massieve en dynamische geluidsmuur van de ritmesectie, die in 'Take The Shot' bijzonder goed tot zijn recht komt.

De vocalen klinken gepijnigd en duf, dus niet op een manier die tot de verbeelding spreekt, angsten tastbaar maakt en de ziel weet te verroeren, zoals een aantal andere Belgische vocalisten dat zo goed doen. Over het grootste deel van deze EP klinken de vocalen als iets wat normaal gesproken tijdens een nummer een korte passage krijgt om een bepaalde emotie uit te diepen, dat is minder plesant om een heel nummer lang aan te horen. Zodra zanger Thomas echter gruntend en growlend te werk gaat bereikt het muzikale totaalplaatje van OCS een niveau dat wel degelijk toereikend is.

Zoals ik al aangaf lopen de nummers allemaal mooi en origineel in elkaar over. De ene keer muzikaal, de andere keer met gesproken tekst en al met al zorgt dit voor een mooi, homogeen geheel dat muzikaal echt wel keigoed in elkaar zit en vocaal gezien nog het één en ander te wensen overlaat. Het is echt een kwestie van inzien dat de stem ook een instrument is en die vervolgens als dusdanig en in al zijn variëteit in te zetten.