Inyan - A Bitter Relief

Inyan - A Bitter Relief

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

Bart M. : Inyan is de naam die deze drie noord Italiaanse heren zichzelf gegeven hebben nadat ze in 2012 besloten een band op te richten en te gaan knallen. Na twee EP's en uitgebreid touren door het vaderland, België en Nederland zijn ze begonnen aan het opnemen van hun eerste langspeler en 'A Bitter Relief' is het resultaat.

In de taal van de Lakota (een Indianen-stam) betekent Inyan steen, rots, ofwel rock, en dat beschrijft uitstekend wat hier gebeurt, er wordt gerocked. Zoals de band zelf aangeeft is het stoner geörienteerde rock en ze weten dan ook meeslepende riffs neer te zetten, waardoor je je ondergedompeld voelt als in een vertrouwd, warm bad, alleen komt er van rustig zitten en het water in laten werken op je huid niks terecht want Inyan weet tegelijkertijd een behoorlijk storm te creëren: het is niet het constant herhalen van dezelfde noten, nee, deze band werkt met aanstekende melodiën die ze op een recht-voor-je-raap manier presenteren. De muziek draaft lekker door en we horen mooie stukken gitaar die je meenemen naar verre oorden, ondersteunt door de vocalen die zich constant aanpassen aan wat de muziek van ze verlangt, waardoor elk nummer een bepaalde, emotionele lading krijgt.

De band is ook in staat om aangrijpende, langere nummers te maken en dat laten ze horen met 'The Way You Wished', die gedurende zijn tien minuten blijft boeien en een rustige, kabbelende achtergrond laat horen die al gelijk aanspoort tot staren in de verte en meedeinen op het ritme terwijl dat hier en daar doorklieft wordt door een pijnlijke gitaarsnede. Als de stem melancholisch inzet en de muziek met zijn onheilspellende noten deze tekst kracht bij zet dan weet je dat er geen redding meer mogelijk is (maar wie wil dat ook?) en verlang je eigenlijk al naar het moment dat je dit nummer opnieuw kunt luisteren - ongeveer dat gevoel als je aan een vol glas bier begint en al uitkijkt naar de volgende.

'A Bitter Relief' is een erg mooi album die binnen de stoner-stijl toch erg verschillende kanten op gaat. Gepolijst (als in: geen gehannes) maar toch lekker rauw.