Demetra Sine Die - Post Glacial Rebound

Demetra Sine Die - Post Glacial Rebound

Label : Third I Rex | Archiveer onder different metal

Bart M. : De nieuwe en derde plaat van Demetra Sine Die is af en heet 'Post Glacial Rebound', een album dat in lijn ligt met de voorgaande werken maar daar dan wel een ontwikkeling op is. Het bevat zeven vrij lange composities waarin niet alleen verschillende soorten muziek de revue passeren, maar ook beklemmende geluiden, krijsen en naargeestig gezang komen langs. Dit alles bij elkaar zorgt voor een broeiende, bijna angstaanjagende sfeer die doet denken aan een spookhuis waarin niet alleen poppen en effecten zijn gezet maar ook acteurs van vlees en bloed, waardoor er dus op elk pad, in elke hoek en na elke bocht weer een ander verrassend gevaar op de loer kan liggen. Alleen zijn dit niet de gangen van een spookhuis waarin je je begeeft, maar de nog duisterdere gangpaden van de menselijke geest. En 'Post Glacial Rebound' neemt waar het maar kan de aftakkingen die leiden naar de minst plezierige regionen.

Het is een interessante plaat waarop behoorlijk wat dingen lijken te gebeuren en daardoor blijft het album zichzelf ook vernieuwen. Ik denk niet dat iemand snel verveeld zal zijn tijdens het luisteren; zelfs de lange, gesproken passage in 'Eternal Transmigration' haakt net op tijd af en gaat dan over in het repeterende, bijna hypnotische maar erg groovende 'Liars', die door zijn compositie goed zou passen in menige doom of stoner collectie, ware het niet dat het daar gewoon te buitenaards voor klinkt, alsof de noten zijn gescheven op afgestroopte mensenhuiden waardoorheen de muilen van hongerige en woeste monsters van ver weg uit een ander sterrenstelsel proberen los te breken. Is dat nou allemaal nodig, die cryptische omschrijvingen? Ja, om je een idee te geven van de allesbehalve recht toe recht aan muziek op deze schijf is dat echt nodig.

Afstandelijke geluidslandschappen worden afgewisseld met stevige gitaarpartijen en verder versierd met echt heel veelzijdige vocalen. Hier en daar heeft de muziek zelfs bijzonder heldere momenten waardoor je even uit je waas wordt getrokken, de heftige realiteit van metal in, en je daarna hoofdknikkend weer voorzichtig wordt terug geduwd het ongewisse in. En dit alles is, moet ik zeggen, echt heel fijn om naar te luisteren. 'Post Glacial Rebound' is een album waar je voor moet gaan zitten, een album dat je luistert zonder dat je met andere dingen bezig bent en dat na een aantal keren langzaam en vrij heftig op je in begint te werken als de anderwereldse psychedelica zich in je hoofd nestelt en verankert.