Funeral Mist - Hekatomb

Funeral Mist - Hekatomb

Label : Norma Evangelium Diaboli | Archiveer onder black metal

Berto : Daniel Rosten is naast initiatiefnemer, zanger en gitarist in Funeral Mist (onder de naam Arioch) ook nog zanger in Marduk (onder de naam Mortuus), dat andere black metal beest. Funeral Mist laat in enkele gevallen een zelfde geluid horen als Marduk, met name in de stukken die met honderd kilometer per uur door je speakers komen zetten. Funeral Mist is echter ook meer dan dat. ‘Naught But Death’ bijvoorbeeld is een trager, zwaarder nummer met een apart soort klaagzang die er doorheen kronkelt en ‘Shedding Skin’ heeft hele naargeestige riffs die de sfeer van het nummer bepalen. Deze twee songs haal ik even aan om maar aan te geven dat Funeral Mist meer experimenteert dan Marduk. De heer Rosten, sorry Arioch, heeft natuurlijk een geweldige strot en die wordt in de songs op ‘Hekatomb’ meer divers gebruikt. Meer in de lagere regionen bijvoorbeeld of meer als gesproken woord dan zang. Laten we echter niet vergeten dat ‘Hekatomb’ wel degelijk een blaartrekkend, gitzwart black metal album is, met krakers als ‘Within The Without’ en ‘Shedding Skin’ die regelrechte razernij op muziek zijn. Tekstueel komt religie er weer niet best van af en als de paus de teksten zou lezen (want verstaan doe je ze niet), dan zou hij persoonlijk bij de hellepoort aankloppen om te vragen of hij naar binnen mag, al was het maar om weg te komen van Funeral Mist. Om er dan achter te komen dat Arioch de poort open doet. Negen jaar na voorganger ‘Maranatha’ is hier dan ‘Hekatomb’ en de kwantiteit ligt bij Funeral Mist misschien niet hoog, maar de kwaliteit zeker wel.