Degrave - Degrave

Degrave - Degrave

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : ‘Degrave’ is het in eigen beheer uitgebrachte, tweede album van de Amerikaanse thrash metal band Degrave. De band maakt in hun biografie graag de muzikale vergelijking met acts als Megadeth, Metallica en Vektor. Poeh, dat zijn grote schoenen om te vullen ... maar of ze daar in geslaagd zijn?

De muziek op ‘Degrave’ herbergt alle traditionele thrash metal elementen als agressie, een hoog tempo en felle, gillende gitaren (‘Grander Grandeur’). De band doet enigszins aan Vektor denken, al komt dat vooral omdat zanger Dylan Volmert zijn teksten er op een vergelijkbare manier als David DiSanto (Vektor, duh!) uit spuugt. Een muzikaal vergelijk gaat niet op, omdat de toevoeging van diverse andere elementen (jazz, black en death metal) volledig ontbreekt en de uitwerking van de tracks simpelweg een stuk schraler en eenvoudiger is dan het gecompliceerde en verfijndere geluid dan de ‘band’ uit Arizona. Sterker nog: een woord als ‘doorsnee’ ligt helaas op de loer. De band probeert zich daar met tempowisselingen aan te ontworstelen en in tracks als ‘Tortured’ of het instrumentale, akoestische ‘Inside Looking Out’, een rustpuntje halverwege het album, ontstijgt het viertal dat niveau ook. Maar in tracks als bijvoorbeeld ‘Shades Of Black’ of tegen het einde van ‘Grander Grandeur’ zakt het tempo behoorlijk in en verliest de muziek zijn zwaarte en aantrekkingskracht. Daar kunnen de felle Slayer-achtige gitaar uithalen als in ‘New World Disorder’ en ‘Tortured’ dan ook niets meer aan veranderen.

‘Degrave’ is zeker geen slecht thrash metal album, maar anderzijds ook eentje die niet genoeg interessante composities kent om zich te onderscheiden. Voer voor de absolute thrash metal omnivoren.