Van Canto - Trust In Rust

Van Canto - Trust In Rust

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : Van Canto is terug en de kritieken zijn gemengd. De band had namelijk naast drummer Bastian Emig, die we kennen als zanger van InLegend, vier achtergrond zangers en daarnaast een zangeres. Verder niets. Echt niet? Nee. We hebben te maken met echte zangkunstenaars die gitaar- , toetsen- en baspartijen vocaal brengen. Zo nu en dan natuurlijk met leuke effecten zoals gitaristen die ook gebruiken maar meer ook niet. Daar is nu een extra lead zanger bij gekomen. De beste man heet Hagen en juist over hem gaat de kritiek. De vraag is of dat te maken heeft met de angst van mensen dat de band veranderd of dat het terechte kritiek op zijn kunnen is. De bijzonder aantrekkelijke en meer dan prima zangeres Inga Scharf moet dus de hoofdrol delen. Voor mij is de enige steekhoudende opmerking dat hij zo nu en dan een sterk Duits accent heeft. Of dat een terecht criterium is, daar kunnen we nog eens een boompje over opzetten.

Het album is met deze man in de gelederen vooral een stuk zwaarder geworden. Het is nog erg sterk een Van Canto album geworden maar na een paar keer luisteren vind ik het een goede stap voorwaarts. Lekker melodieus met een heldere zangeres en een zanger die af en toe bijzonder rauw klinkt maar ook lekker gilt zoals tijdens een nummer als ‘Trust In Rust’. Een bijzondere vermelding is er voor deze band natuurlijk als het gaat om hun covers. Ze hebben nu bijvoorbeeld ‘Hells Bells’ van AC/DC en ‘Ride The Sky’ van Helloween prachtig onder handen genomen. Zodanig dat beide bands hier vast even met een blik van verbazing naar zullen luisteren. Ja heren, zo kan het ook. Ik zou zeggen: missie geslaagd.