Demise - De la Manipulación a la Ignorancia

Label : Brutal Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : ‘De la Manipulación a la Ignorancia’ is het derde studio album van de Venezolaanse death metal band Demise. De band uit de killer-hoofdstad Caracas, de stad die onlangs nog tot meest gevaarlijke stad ter wereld werd uitgeroepen vanwege zijn vele ontvoeringen, moorden, overvallen en bende gerelateerde geweld, werd in 1992 opgericht door gitarist Bernardo König, maar wist tot nu toe nog niet echt internationaal door te breken. Nou moet ook gezegd worden dat de band voor 2009 niet bepaald productief was met het uitbrengen van releases en kwam dit pas later op gang.

Op het derde album ‘De la Manipulación a la Ignorancia’ staan in ieder geval weer elf nieuwe brute death metal tracks die helaas onopvallend aan je voorbij gaan. Demise, daarvan tellen we nog dertien andere gelijknamige bands op The Metal Archives, is net als de naamskeuze muzikaal niet bijzonder origineel. De band gebruikt de moedertaal Spaans voor de teksten die maatschappijkritisch en anti-religieus zijn en af en toe komt er een sample voorbij van de Amerikaanse oud-president Bush of een biddende moslim. Possessed en Gruesome gitarist Daniel González, die zelf van Venezolaanse komaf is levert op het album ook nog een gastbijdrage middels een solo. Maar verder, zoals gezegd, kabbelt dit album zonder echte hoogtepunten aan mij voorbij. Niet slecht, maar ook niet om over naar huis te schrijven. Naast de elf reguliere songs vind je op dit album ook nog dezelfde songs instrumentaal. Waarom de band dit heeft gedaan is mij een raadsel, misschien voor karaoke doeleinden?