Bismarck - Urkraft

Bismarck - Urkraft

Label : Apollon Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Bismarck is de nieuwe stoner band uit Noorwegen. En geloof me, ze weten die snaren uitstekend te verroeren. Dit vijftal uit Bergen staat eigenlijk te boek als een doom band en zodra je het album opzet en de riffs beginnen te komen dan kan ik niet anders dan het daar in eerste instantie mee eens zijn. Je hoort klassieke doom riffs; niet klassiek als in dat ze al een keer gebruikt zijn, nee, maar meer herkenbaar als. Denk hierbij aan o.a. de muziek van St. Vitus en Electric Wizard. Echter, ook al zijn er meerdere interpretaties van het doom genre, een bepaalde mate van melancholie mag niet ontbreken om deze titel te verdienen en debuutalbum 'Urkraft' heeft dit niet. Dit komt met name door de vocalen, die erg sterk zijn op een manier die geen enkele wanhoop of gebrokenheid uitstraalt. Integendeel, deze vocalen vertellen op een heel krachtige wijze verhalen over alchemie, voorspellingen en het einde van de wereld, en dat doen ze uitermate overtuigend. Door dit gebrek aan radeloosheid komt 'Urkraft' dus terecht in het stoner genre. Heerlijk.

En waarom is dit heerlijk? Dat is een gevoel: ik zei ooit eens tegen mijn vrienden dat stoner een glimlach op mijn gezicht weet te slaan (en dan nog zonder enig substantiegebruik) die zo'n tevredenheid en geluk uitstraalt dat het door niks anders geëvenaard kan worden. En dat is precies wat deze plaat doet. Als voorbeeld neem ik het nummer 'March Of The Wizards' van Thorr-Axe: die jongens nemen een originele riff, herhalen dit eindeloos en bouwen daar een muzikaal harnas omheen. Bismarck doet dit ook, bij elk van de vijf nummers die 'Urkraft' rijk is, maar voegt hier nog een aantal verrassingen aan toe, zoals de Mammüth-achtige vocals en aardig wat subtiele post metal gitaarlijnen, waardoor de nummers je van tijd tot tijd ook emotioneel weten te raken.

Dit is zware muziek waar je, ondanks het goede gevoel dat het je geeft, een boze bakkes bij trekt en vervolgens, terwijl je met je handen doet alsof je zelf die riffs produceert, je hersens heen en weer schudt in een heftige headbang-sessie. Je kunt het met me een eens zijn of niet, maar dit album is precies wat je nu nodig hebt.