Ancestors - Suspended In Reflections

Ancestors - Suspended In Reflections

Label : Pelagic Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Dat was weer een aparte ervaring, de nieuwe plaat van Ancestors. Ik heb al veel verschillende manieren gehoord waarop muziek melancholische gevoelens weet los te peuteren bij de luisteraar, maar Ancestors heeft daar met 'Suspended In Reflections' weer iets nieuws aan toe weten te voegen. Het vorige album 'In Dreams And Time' dateert uit 2012 en volgens de band, die ondertussen van een vijftal is geslinkt naar een drietal, zijn ze gedurende deze jaren aanzienlijk gegroeid als songwriters. En daar hebben ze geen ongelijk in.

Het nieuwe album lijkt dan ook niet helemaal op zijn voorganger, waarop we nog een redelijke hoeveelheid stoner en duidelijke doom konden bespeuren, naast een wat experimenteler en progressiever geluid, waarmee ze hierop verder zijn gegaan. De band heeft zichzelf verder doen ontwikkelen en, ik heb het vaker gezegd, dat kan meerdere kanten op. Ik ben er van overtuigd dat dit voor Ancestors de juiste kant is. Met 'Suspended...' vertellen ze een verhaal met een opbouw die doet denken aan 'Misplaced Childhood' van Marillion. Let wel, muzikaal is het totaal anders dan dat. Gewichtig, met zware partijen van tijd tot tijd, afgewisseld met juist heel rustige momenten en in die momenten zit hem nou net de angel: juist dan weet de muziek een bekruipend en onheilspellend gevoel over te brengen. Hierdoor is het meer een soort progressieve doom metal dan iets anders.

'Suspended In Reflections' is een tragisch iets. Het brengt een nostalgie naar de luisteraar op een manier die je terug doet keren naar bijzonder fijne herinneringen, en neemt ze dan weer van je af. Als kind op het uitgestrekte, meticuleus getrimde, heldergroene gazon, de kleur geaccentueerd door het zachte zonlicht terwijl moeders verderop in haar bloemetjesjurk staat te kletsen, maar vervaagt. Jarenlang geluk met die ene, perfecte persoon waarvan je dacht dat ze nooit weg zou gaan. Zo blij en gelukkig, tot de dag dat ze je ineens, onverwachts omruilt voor iemand die haar schoonheid en aanwezigheid lang niet zo waardeert als jij dat deed. De ontstane leegte vul je met gedachtes van haar met hem, terwijl ze die tevreden, beeldschone glimlach op haar gezicht heeft. Of die droom die zo levendig was en waarin je je volkomen gelukzalig voelde, het gevoel waar je nu voor altijd tevergeefs naar zoekt. De laatste warme, dromerige herfstdagen voordat de eindeloze, strenge winter begint.

Ja, de mens houdt van misère. Op één of andere onbegrijpelijke maar zo herkenbare manier voelen we ons geborgen als we kunnen zwalken in ellende en Ancestors heeft dat gevoel zojuist in muziek gegoten op een buitenaards goede manier. 'Suspended In Reflections' is een betoverende tocht naar de dieptes van menselijke gevoelens, maar het laat je achter met een compleet en tevreden gevoel.