Parasite Inc. - Dead And Alive

Parasite Inc. - Dead And Alive

Label : Reaper Entertainment | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : De Duitse melodieuze death metalband Parasite Inc. werd na de oprichting in 2007 al snel populair. Een leuk debuut en heel wat optredens zorgden hiervoor. Helaas was er ook een donkere kant. Bezettingswijzigingen en een label dat ermee ophield zorgden dat het heel wat stiller werd rond de band. Halverwege 2017 betraden ze echter de studio weer na een crowd funding campagne en nu is er weer een nieuw album.

Ze zijn nog steeds een death metalband, maar wel een van de moderne generatie. Er worden in heel wat nummers gebruik gemaakt van keyboards en er is toenadering naar andere genres. Leuk dat een band nog wat durft te experimenteren. ‘Once And For All’ deint de power metal richting uit. Het nummer is zelfs vrolijk en energiek te noemen. Geen ingewikkelde melodieën maar leuk in zijn eenvoud. ‘This World’ is heel wat steviger en gaat gepaard met metalcore riffs. Met een keyboard kan je heel wat aanvangen en dat wordt hier helemaal benut. ‘Fall Of The Idealist’ zou zelfs industrial te noemen zijn. En ‘Headfuck Rollercoaster’ bevat niet alleen thrash invloeden, maar ook power metal dingetjes. Als afsluiter krijg je ‘Empty Streets’, een cover van het 80s new-wave project Scandroid, waarin de band is geslaagd het in een leuk death metal ontmoet jaren 80 synthpop pvormpje te gieten. Zelfs Johnny van Spelbound komt een stukje meezingen. De elf catchy death metalsongs zorgen voor een gevarieerd en modern album. Het doet wat denken aan Amon Amarth maar met een eigen identiteit. Luister maar eens naar ‘Dead And Alive’, Cold Silent of ‘Headfuck Rollercoaster’ en probeer stil te blijven zitten. Wedden dat het niet lukt?