Mongrel’s Cross - Psalter Of The Royal Dragon Court

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder black metal

Koen S. : Mongrel’s Cross is alweer een tiental jaar actief in het Australische metal wereldje en hun nieuwe worp ‘Psalter Of The Royal Dragon Court’ wordt net als hun vorige album uitgebracht door het vermaarde Hells Headbangers. Terwijl er op de eerste demo en de EP ‘Whoresanna’ nog punk getinte black/thrash met een zeer vuile rand werd gespeeld en waar men op de split met Innsmouth nog uitpakte met zwartgeblakerde thrash, is men vanaf de eerste langspeler ‘The Sins Of Aquarius‘ geleidelijk aan naar een meer gesofisticeerd geluid gegaan. ‘Psalter Of The Royal Dragon Court’ is in de eerste plaats een stevige thrash metal plaat met kleine hints naar black metal, maar ook van death metal en heavy metal. Mongrel’s Cross speelt een redelijk technische vorm van thrash metal, maar heel black, zoals in de beschrijving, vind ik dit allemaal niet, buiten de vocalen dan. Zanger Grand Mongrel heeft een lekker vettige gorgel in z’n keel, met niet al te veel variatie, maar als hij hoger gaat, geeft dit onmiddellijk een andere dimensie aan de desbetreffende song. De solo’s zijn uitstekend en gevarieerd terwijl de bas goed hoorbaar is. De productie is steriel en afgeborsteld, maar daardoor is het album ook toegankelijk voor een breed publiek. Nummers als ‘King Of The Beast’, ‘Khara’, ‘Derkesthai – Initiation’ en ‘Vessel of Shar On’ zijn vrij melodieus en niet al te rauw. Voor liefhebbers van zwaar Australisch geweld zoals Bestial Warlust, Gospel Of The Horns of Deströyer 666 is dit misschien iets te soft, maar wie ‘Titan’ van Nocturnal Graves dit jaar een topplaat vindt, moet deze ook maar eens beluisteren.