Black Howling - Return Of Primordial Stillness

Label : Signal Rex | Archiveer onder black metal

Koen S. : Met Black Howling heb ik hier een onbekende band voor me en dat is altijd een beetje raar, vooral als die band een genre speelt dat je volgt en een 22-delige discografie heeft, met daarin vijf langspeelplaten en splits met Hypothermia, Front Beast en een aantal obscuurdere bands. Eigenaardig, maar het is niet de eerste keer dat iets gemist heb en het zal zeker ook niet de laatste keer zijn.

‘Return Of Primordial Stillness’ is meteen de zesde langspeler van het Portugese ‘Black Howling’ en bevat vier nummers, waarvan de twee middelste met elk 15 minuten letterlijk het hart van dit album vormen. Opener ‘Iberia’ sleept je vanaf de eerste seconde mee in een betoverende stroom van hypnotiserend geluid en angstaanjagende screams. De song doet je verder en verder wegzinken tot ze overgaat in het eerste van de twee hoofdnummers. Spijtig genoeg kan ‘Celestial Syntropy (Übermensch Elevated)’ de opgebouwde verwachtingen na ‘Iberia’ niet helemaal inlossen: de uitgerekte melodieën lijken nergens heen te gaan en gaan me na een tijdje vervelen. De vocalen blijven daarentegen van uitstekende kwaliteit. De trage opbouw van ‘Celestial Entropy (Emptiness Revelation)’ kan me dan weer wel bekoren en naarmate ik blijf luisteren, begin ik de atmosferische black metal beter op te pikken en wordt het toch nog een aangename luisterervaring. Het laatste nummer ‘Cosmic Oblivion’ is eerder een langgerekte outro met veel akoestisch spel en biedt niet echt een meerwaarde. Al bij al een minder geslaagd album wat mij betreft.