Svavelvinter - Mörkrets Tid

Svavelvinter - Mörkrets Tid

Label : Dimout Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Een onleesbaar logo en teksten die volledig in het Zweeds, waar ik dus helemaal niets van begrijp, gezongen worden… dit zouden op zich al genoeg elementen kunnen zijn om het Zweedse Svavelvinter volledig aan me voorbij te laten gaan. Tot ik acht letters zie staan, direct weet dat er vanaf dan geen ontkomen meer aan is, ik dit móét luisteren en er ook ongenadig hard voor ga vallen: Ä l v e s t a m .

Svavelvinter (Zweeds voor zwavel winter) is een project waarbij de Zweedse auteur Erik Granström en muzikant Christian Älvestam de handen in elkaar sloegen. De één zorgt voor de muzikale inkleuring, de andere weet met zijn pennenstreken een fraaie fantasie wereld te creëren. Granström, die momenteel beschouwd wordt als één van de meest vooraanstaande fantasy auteurs in de Scandinavische landen, schept een betoverende wereld vol mystiek en duistere gebeurtenissen. Liefhebbers van alles wat met fantasy en sciencefiction te maken heeft - het werken van Granström wordt vaak vergeleken met Game of Thrones - zullen het heerlijk vinden. Ja, de teksten zijn in het Zweeds, maar Grandström heeft een mooie handreiking naar alle liefhebbers gedaan en al de teksten op zijn blog vertaald naar het Engels en voorzien van een toelichting. En nee, ik kan zijn toelichting hier wel plakken, maar ik geef nog even niets weg: tijd om zelf te gaan lezen.

De muzikale basis van Svavelvinter is melodieuze death metal, met af en toe een black buitenrandje. Älvestam zorgt voor een sfeerrijke, gevarieerde invulling waarbij het geluid deels doet denken aan zijn andere of voormalige acts (Miseration, Quest of Aidance, Solution. 45, Scar Symmetry, The Few Against Many), maar ook aan bands als Stortregn en in iets mindere mate Euphoreon en Suotana. De muziek bestaat uit zware riffs, een combinatie van melodieuze passages en een duistere atmosfeer, plotselinge tempowisselingen, veranderingen van sfeer en de immer gevarieerde vocalen van Christian Älvestam. Het album beslaat acht tracks en duurt iets meer dan negenenvijftig minuten. Ondanks dat de nummers lang zijn (‘Vanderland’, ‘De Åldriga Ödlornas Ed’ en ‘Ishjärta’), verliezen ze geen moment ook maar iets van hun aantrekkelijkheid.

Het album ‘Mörkrets Tid’ is alleen op cd te verkrijgen via Dimout Productions en zal nergens op digitale wijze officieel beschikbaar komen. Uiteraard kun je via een kanaal als YouTube video’s van diverse tracks beluisteren en een indruk opdoen. Wees echter gewaarschuwd; voor je het weet, brul je ook luidkeels ‘En tusenårig leda, min vilja fjättrad med eviga band’ mee. Wat een fraai album…