Sphaera - Teratology

Sphaera - Teratology

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Patrick : Joseph Carey Merrick, beter bekend als The Elephant Man, was een Engelsman, die bekendheid verwierf vanwege zijn nogal afwijkend uiterlijk. Hij leed aan het proteus-syndroom, wat in zijn geval betekende dat hij op zijn hele lichaam last had van de groei van allerlei bulten en misvormingen. Veel mensen vonden hem afschrikwekkend om naar te kijken en maatschappelijke aansluiting zat er voor hem niet in, waarop Merrick besloot om dan maar als bezienswaardigheid in een freakshow van een circus te gaan werken. Het leverde het circus veel bezoekers en hem de bijnaam ‘The Elephant Man’ op.

Misvormingen ... het is ook het centrale thema op ‘Teratology’, de tweede EP van het uit Metz afkomstige Franse vijftal Sphaera. Op hun in 2017 uitgekomen EP ‘C8H11NO2’ (dopamine) kwam de band naar voren met technische death metal met veel progressieve invloeden. Het is ook wat je aantreft op deze drie track tellende EP. Zaken als atypische structuren, tempo- en sfeerwisselingen en complexiteit kom je volop tegen. In vergelijking ‘C8H11NO2’ is de atmosferische uitwerking, ongetwijfeld vanwege het theatrale aspect van de EP, veel nadrukkelijker en overtuigender aanwezig. De band geeft, door het gebruik van vrij onverwachte vocalen (‘The Fallen’) en samples (‘Fraktion’), het theatrale aspect fraai vorm. Daarnaast pakken de tracks net een stukje agressiever uit, maar weet het vijftal anderzijds, door het inbouwen van melodie en pakkende refreinen, de muziek toegankelijk te houden. Het maakt ‘Teratology’ tot een gevarieerd en aantrekkelijk geheel.

‘Teratology’ herbergt slechts drie nummers, maar pakt uiterst fraai uit. Als je van progressieve, technische death metal houdt, is dit ‘Teratology’ een album dat je minimaal even moet gaan beluisteren. Het vijftal is, t.o.v. hun eerdere EP, enorm gegroeid en dat belooft wat voor de toekomst. Op naar een full-length?