Order ov Riven Cathedrals - Göbekli Tepe

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Göbekli Tepe … het zal het Italiaanse Order Ov Riven Cathedrals eens niet zijn om hun mythologische thematiek op het nieuwe album te bouwen rondom een mystieke, archeologische vindplaats in Turkije. Over het unieke complex dat daar gevonden is, gaan veel notoire theorieën rond maar is nog niet veel echt vastgesteld. Iets wat misschien wel extra bijdraagt aan de mysterieuze sfeer die het Italiaanse tweetal wil oproepen op hun nieuwe album?

Het album van het Italiaanse tweetal, van wie ook nu de identiteit nog steeds niet bekend gemaakt wordt (anders dan 12 en En Sabah Nur), is een logisch vervolg op voorganger ‘The Discontinuity’s Interlude’, ware het niet dat alles op ‘Göbekli Tepe’ nog donkerder, krachtiger, dichter en zwaarder is aangezet. Openingstrack ‘Heretica Speedlight 299.792458’ mag nog een track zijn die vooral bedoeld lijkt om je de ietwat filmische sfeer van het album in te trekken, vanaf ‘Worship Ov Abduction’ gaat het tempo er vol op en dat wordt niet bijna niet meer losgelaten tot aan het outtro. Door de tracks te voorzien van variaties in tempo en sfeer (‘Adoration Ov The Spherical Trigonometry’, ‘Invocation Ov The Kavod’), wordt voorkomen dat de dichtheid van de muziek de aantrekkelijkheid ervan in de weg zit. En ja, wen maar aan de enigszins eigenaardige titels, want daar staat het album vol mee.

Ook nu is de technische death metal voorzien van industrial en black metal invloeden en zijn de blastbeats, meedogenloze ritmes en technische riffs niet van de lucht. De zuivere vocalen, die op ‘The Discontinuity's Interlude’ voor een fraai contrast zorgde, zijn achterwege gebleven. Daarentegen zijn koren toegevoegd, wat vooral in ‘The Fury’s Algorithm’ zeer overtuigend uitpakt. Verder is het album doorspekt met elektronica en allerhande samples en quotes. Zo komen we quotes tegen van Robbert Opperheimer (‘Adoration Ov The Spherical Trigonometry’), Christopher Nolan uit ‘Batman Begins’ en Sam Esmail uit de televisieserie ‘Mr Robot’ (‘Glorification Ov The Divine Fallout’) en Walter White uit ‘Breaking Bad’ (‘29.9792458 - Hymns To Complete Disintegration’). Het voegt veel sfeer, haast een filmisch aspect, aan de muziek toe. Aan het einde van ‘Glorification Ov The Divine Fallout’ haalt dat een beetje de flow uit het album of moet ik dat maar zien als een momentje om even naar zuurstof te happen, voordat je weer kopje onder gaat in het auditieve geweld?

Op ‘Göbekli Tepe’ gaan extreme brutaliteit en sfeer glansrijk samen. Het is je haast niet voor te stellen dat slechts twee mensen zulke intense, compacte muziek kunnen maken. Absolute aanrader voor hen die van epische, intense en agressieve death metal houden.