Acrid - Wonderland

Acrid - Wonderland

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Acrid is een Nederlandse band uit Den Haag die al in 1994 is opgericht. Er zijn meerdere EP’s, demo’s en albums uitgebracht, maar gezien het feit dat het tweede album ‘Prism’ pas in 2015 werd uitgebracht weet je dat het geen makkelijke weg is geweest. Nu is daar, al binnen drie jaar na de voorganger, album nummer drie ‘Wonderland’. Door de band zelf geproduceerd en uitgebracht is het een moderne mix van death- en thrash metal geworden die makkelijk mee kan met de hedendaagse internationale releases.

Veel uptempo songs met gevarieerde zang van zanger Kaj Turfanda (die helaas de band al weer heeft verlaten) en lekkere riffs. Opvallend is ook het melodieuze solowerk, zoals in ‘What Lies Beneath’, maar dat eigenlijk door alle songs heen een duidelijk kenmerk geeft aan de nummers. Niet altijd werkt de afwisselende zang in het voordeel van de band, op ‘Climb That Wall’ bijvoorbeeld komt het wat geforceerd over, maar daarentegen zijn de solo’s in dit nummer weer van een hoog niveau. Drums en basgitaar zorgen over het gehele album voor een vloeiende en solide begeleiding, geen rare fratsen maar gewoon zorgen dat je de muziek lekker in je onderbuik voelt. De afwisseling in de nummers is voldoende om de boel te laten boeien van begin tot eind, dus Acrid heeft met ‘Wonderland’ gewoon een uitstekend modern metal plaatje afgeleverd. Het is jammer dat de band te maken heeft met veel bezettingswisselingen, als ze een beetje stabiele line-up zouden weten te krijgen dan kan het niveau alleen maar nog meer omhoog.