Khanus - Flammarion

Khanus - Flammarion

Label : I, Voidhanger Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Cedric : Het Finse Khanus meldt zich na een EP uit 2016 terug aan het metalfront met een eerste volwaardig album. Op de EP, ‘Rites Of Fire’ getiteld, werd de muziek van de band nog vergeleken met zowel Behemoth als Svartidaudi, best wel een aparte combinatie. Maar gezien de drummer van de band ook actief is in de alternatieve black metal band Code kan ik me best iets voorstellen bij de muzikale inspiraties van Khanus. Maar hoe klinken de songs op ‘Flammarion’?

Om de muziek op deze plaat met één enkel woord te omschrijven kan ik enkel denken aan donker. Liefhebbers van moderne, strakke en voornamelijk melodieuze death metal kunnen deze plaat alvast aan zich voorbij laten gaan. Dit is voer voor wie houdt van de gevaarlijk en duister klinkende variant van het genre. Maar de band beperkt zich helemaal niet tot het spelen van death metal, ook black metal en hier en daar zelfs wat avantgarde invloeden steken de kop op in de songs. Denk aan een mix tussen Behemoth, Portal, Morbid Angel, Batushka en Dragged Into Sunlight bijvoorbeeld. Dat zal de kenners alvast een redelijk idee geven over de sound van Khanus. Niet alleen de stijlmix zorgt ervoor dat de muziek van Khanus donker en boeiend klinkt, maar ook de durf om buiten de lijntjes van diezelfde genres te kleuren kan bij ondergetekende om de nodige bijval rekenen. Donkere riffs, doomy drumpartijen en nihilistische zang worden knap afgewisseld met repetitieve sferen, ritualistische zang en agressieve uitbarstingen. De songs op zich missen nog wat diepgang hier en daar om de hele plaat te blijven boeien, maar gelukkig zorgt de algemene sound van de band wel voor een interessante luisterervaring. Productioneel klinkt ‘Flammarion’ exact hoe het moet. Vuil, ongepolijst en loodzwaar.

Eindelijk een band met een afwijkende visie over hoe death en black metal anno 2018 zou moeten klinken. Geen platte, voorgekauwde metal, maar venijnige en donkere klanken die buitenstaanders en Katy Perry fans de stuipen op het lijf jagen. Zo hoort underground metal te klinken, gevaarlijk. Als Khanus nog wat groeit naar songwriting toe kunnen we in de toekomst wel eens van een zeer grote band gaan spreken binnen de donkere krochten van de extreme metal.