Outline - Fire Whiplash

Outline - Fire Whiplash

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Outline is een voortzetting van de speed metal band Demona. Waarom Zangeres/gitarist/boegbeeld Tanza Speed en ex-Demona drummer nu onder een andere naam verder gaan is mij niet echt duidelijk, want muzikaal gezien is er weinig veranderd.

De ouderwetse speed metal van Demona kon ik heel erg waarderen, maar was niet altijd even gecharmeerd van de vocale kunsten van mevrouw Speed. In tegenstelling tot de muziek was de zang mijn inziens net iets te netjes en vooral krachteloos, al klonk ze op de tweede LP, ’Speaking With The Devil’ stukken beter. Met Outline heeft zij gelukkig de agressievere vocalen van de voorgenoemde plaat voortgezet en verder ontwikkeld. Het Outline-debuut, ‘Fire Whiplash’, heeft daardoor over het algemeen meer ballen en klinkt een stuk agressiever en gemener dan hetgeen we van Demona kennen. Luister alleen al naar de opener ‘Metal Is Me’ (een Demona-klassieker) en u hoort het verschil.

Muzikaal is er – zoals gezegd –weinig veranderd en wat we hier hebben is onvervalste 80s speed metal die je meteen bij de strot grijpt en de nekspieren overuren laat draaien. Mevrouw Speed heeft de gave om van elke riff – hoe simpel en voorspelbaar ze ook zijn – een knaller te maken en deze plaat is ook rijkelijk gevuld met krachtig en hoogst pakkend riff-geweld. Ik moet wel zeggen dat niet alle acht tracks (het intro meegerekend) even overtuigend zijn, wat vooral weer met de minder agressieve zang te maken heeft. Echter met ‘Black Eyed Devil’ en ‘Hell Squad’ bevat de plaat wel twee van de betere speed metal knallers die ik in de afgelopen jaren heb gehoord.

Alles bij elkaar is ‘Fire Whiplash’ een weinig-verrassende, maar sterke en vooral smakelijke plaat, die de fans van ouderwetse speed metal en bands zoals Destructor, Exciter, Midnight, Chevalier, Steel Inferno, Iron Angel, Children Of Technology, Whipstriker, Speedwolf en over het algemeen alles bij Hells Headbangers uitkomt zeker zal aanspreken. Alleen is deze langspeler met een speeltijd van 22 minuten wel aan de korte kant, maar dat mag de pret niet drukken.