Doro - Forever Warriors, Forever United

Doro - Forever Warriors, Forever United

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het laatste reguliere studio-album van de Duitse metal queen Doro Pesch, getiteld ‘Raise Your Fist’, dateerde alweer van het jaar 2012 en dus werd het weer eens tijd dat ze met nieuw materiaal op de proppen zou komen. Niet dat ze na de release van ‘Raise Your Fist’ heeft stilgezeten, integendeel zelfs, want gedurende de afgelopen jaren heeft ze met de compilatie ‘Powerful Passionate Favorites’ (uit 2014), de EP ‘Love’s Gone To Hell’ (uit 2016), het prachtige DVD-pakket ‘Strong And Proud – 30 Years Of Rock And Metal’ (uit 2016) en de geheel Duitstalige verzamelaar ‘Fur Immer’ (uit 2017) wel het nodige moois op de markt gebracht. En om het lange wachten op nieuwe materiaal dan maar enigszins te vergoeden heeft ze van deze nieuwe plaat ‘Forever Warriors, Forever United’ maar meteen een dubbel-album gemaakt, waarop maar liefst vijfentwintig nummers te vinden zijn (waarvan zes bonustracks).

Het eerste schijfje ‘Forever Warriors’ is een echte metal-plaat zoals we die van Doro gewend zijn, terwijl ze op het tweede album ‘Forever United’ wat meer de emotionele kant van zichzelf laat zien. Dat levert een heerlijke plaat op vol variatie, waarmee Doro op een niet mis te verstane wijze bewijst nog steeds als enige recht te hebben op de titel metal queen. Opener ‘All For Metal’, waar grootheden zoals Mille (Kreator), Chuck Billy (Testament), Jaokim Broden (Sabaton) en wijlen Warrel Dane (Nevermore) op te horen zijn, is een echte metal-hymne die het live prima zal gaan doen. Verder zijn vooral het snelle ‘Bastardos’, het duet met Amon Amarth-zanger Johan Hegg ‘If I Can’t Have You – No One Will’ en het wat meer ingetogen ‘Soldiers Of Metal’ de moeite van het beluisteren waard. Doro laat haar voorliefde voor Whitesnake blijken door een erg degelijke versie van het nummer ‘Don’t Break My Heart Again’ neer te zetten, terwijl ze natuurlijk traditiegetrouw ook weer een sterk Duitstalig nummer (‘Freunde Furs Leben’) op het album heeft geplaatst.

Op het tweede plaatje laat ze zoals gezegd haar emotionele kant wat meer de vrije loop en ook dat resulteert in een aantal prima songs. Het door Lemmy geïnspireerde en aan hem opgedragen ‘Live Life To The Fullest’ is daar een uitstekend voorbeeld van, maar ook nummers zoals ‘Heartbroken’, ‘Love Is A Sin’ en het snelle ‘Fight Through The Fire’ zijn allemaal voorbeelden van heerlijke, ongecompliceerde heavy metal waar Doro patent op lijkt te hebben. Ook op dit tweede schijfje heeft Doro een cover geplaatst en wel de van het Motorhead-album ‘Bastards’ afkomstige ‘Lost In The Ozone’. Wellicht een wat vreemde keuze, maar mede door de emotionele tekst en haar warme vocalen is dit zeker een geslaagde missie geworden. Dat geldt overigens voor de gehele plaat, want ‘Forever Warriors, Forever United’ is gewoonweg een erg sterk album geworden, die de heavy metal liefhebbers in het algemeen en de Doro-fans in het bijzonder zeker zullen kunnen waarderen.