Mad Max - 35

Mad Max - 35

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het is al weer bijna vijf jaar geleden dat het vorige studio-album ‘Interceptor’ van de Duitse melodieuze rock formatie Mad Max het levenslicht zag. Er werd in 2015 nog wel een verzamelaar uitgebracht, getiteld ‘Thunder, Storm & Passion’ met daarop de beste songs van de platen ‘Rollin’ Thunder’, ‘Stormchild’ en ‘Night Of Passion’, maar die bevatte geen nieuw materiaal. De lange stilte wordt dan nu doorbroken door deze nieuwe release ‘35’, waarvan de albumtitel een verwijzing is naar de reeds vijfendertig jaar durende carrière van deze sympathieke band. Stilistisch gezien is de band gedurende hun lange bestaan geëvolueerd van een pure traditionele metal sound naar een wat meer melodieuzere aanpak en daar is men op ‘35’ niet van afgeweken.

De band weet inmiddels hoe men goede nummers moet schrijven en daar staan er dan ook weer de nodige van op dit nieuwe album. Zo is daar bijvoorbeeld de eerste single ‘Beat Of The Heart’, die me enigszins doet denken aan Mad Max’ succesvolste nummer ‘Night Of Passion’ en dat is zeer zeker geen verkeerde referentie. Maar naast deze eerste single is er nog wel het nodige moois te vinden op deze plaat, want ook nummers zoals ‘False Freedom’, ‘D.A.M.N. en ‘Rocky Road’ zijn absoluut de moeite van het beluisteren waard. Dat geldt zeker ook voor de Dokken-cover ‘Paris Is Burning’, die erg overtuigend neergezet wordt. Normaal ben ik niet zo’n liefhebber van cover-versies, maar als je het op deze manier doet verdient dat alleen maar respect.

Het gitaristenduo Jürgen Breforth en Michael Voss zorgen voor de lekkere, melodieuze en fris klinkende riffs, terwijl laatstgenoemde ook vocaal laat horen nog niets van zijn kracht te hebben verloren gedurende de jaren. Dat, samen met de prima productie en het goed in het gehoor liggende song materiaal, zorgt ervoor dat ook ‘35’ een lekker album is geworden. Ik heb altijd enigszins een zwak gehad voor Mad Max en, ondanks het feit dat albums als ‘Night Of Passion’ en ‘Stormchild’ waarschijnlijk niet meer geëvenaard zullen gaan worden, bewijst de band met deze ‘35’ dat je ook “in de nadagen” van je muzikale carrière nog in staat kunt zijn om een goed klinkend melodieus rock album op de markt te brengen.