Motorowl - Atlas

Motorowl - Atlas

Label : Century Media | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Motorowl is een band die uit buurland Duitsland komt en door het grote Century Media is opgepikt. Wat de band naam betekent is mij overigens niet duidelijk, ik ga er in ieder geval vanuit dat het niet Motor Uil is. In 2016 kwam het debuutalbum ‘Om Generator’ uit en werd gekenmerkt door de psychedelische doom rock sound, met wat prog invloeden. ‘Om Generator’ kreeg van voormalig collega Winston een score van 71/100 met als voornaamste kritiek dat, hoewel het zeker geen onaangename muziek is, het geheel niet echt tot een climax komt. Ik kan mij daar redelijk in vinden na het luisteren van het nieuwe album ‘Atlas’.

Het is eigenlijk een heel aardig album waarin de gitaren vooral ritme partijen spelen (riffs en weinig leads) en de keyboards het geheel opvult met geluiden die niet hadden misstaan in de jaren zeventig. De drums en basgitaren zijn volledig ondersteunend, doen hun werk, maar vallen verder niet zoveel op. De zang van Max Hemmann valt weldegelijk op maar helaas vind ik zijn zang niet zo mooi, hij heeft duidelijke zangtrucjes die hij iets te vaak herhaalt en vind ik zijn stem na een paar liedjes er zeurderig klinken. Dat gezegd hebbende, het kan een kwestie van smaak zijn want hij kan verder wel prima zingen en pas verder wel goed bij de ‘oude’ sound van de muziek. Maar het is niet alleen de stem van Hemmann waar ik moeite mee heb, hoewel de muziek best wel aardig is kan ik mijn gedachten moeizaam bij de muziek houden, er is weinig dat interessant genoeg is om de muziek écht cool te maken. Zo vind ik bijvoorbeeld dat de zang melodieën niet altijd even sterk, dat er te veel wordt geleund op de keyboard, en dat de band iets te vaak blijft hangen in dezelfde melodie. Misschien dat iemand die meer van doom metal en/of stoner rock dit album beter zou kunnen waarderen, persoonlijk kan ik er goed naar luisteren maar is het niet iets wat ik zelf zou opzetten. Desalniettemin hebben de heren van Motorowl gewoon een aardig album gemaakt die bij een aantal mensen zeker in de smaak zal vallen.