Like A Storm - Catacombs

Like A Storm - Catacombs

Label : Century Media | Archiveer onder different metal

Koen W. : 2017 leek een stil jaar voor Like A Storm. Toch hebben ze niet echt veel vrije tijd genomen. De band verkastte van Nieuw-Zeeland naar Las Vegas. Met de Nevada woestijn op de achtergrond hebben ze zich helemaal geconcentreerd op het schrijven van het nieuwe album. Een hele tegenstelling vergeleken met voorganger ‘Awaken The Fire’ dat werd geschreven in hotelkamers tijdens het lange touren. Dat is er wel aan te horen. De band schrijft het ene na het andere catchy nummer met heel wat luistervriendelijkheid voor een wel heel breed publiek. Je zou ze zelfs kunnen catalogeren in alternatieve pop zoals Bring My The Horizon. Toch kunnen ze ook nog eens leuk uithalen.

Luister maar eens naar opener ‘The Devil Inside’. Het is terecht dat dit nummer gekozen werd als eerste hit en voorloper van het album. Behalve rock zitten er al eens zwaardere riffs in. De refreinen mogen al eens wat steviger klinken met zelfs een zweem metalcoregebrul erin. Nog zo een uniek element is de didgeridoo die er in gebruikt wordt. In combinatie met een stevige gitaar klinkt dat niet alleen uniek, het is dan nog eens een luisterrijke ervaring. Gelukkig komt dit unieke instrument later nog geregeld eens terug. In het geheel klinkt dit album een pak meer uptempo als hun voorganger. Like A Storm heeft de perfecte combinatie gevonden tussen emotionele stukken afgewisseld met steviger elementen. Enkel voor titelnummer ‘Catacombs’ werd een meer sentimentele richting uitgegaan. Pop en rock maar helemaal geen ballad. Het idee komt van een bezoek aan de catacomben in Parijs. Eindeloze tunnels waar je zonder gids hopeloos verdwaalt. Duizenden skeletten liggen er begraven terwijl enkele meters hoger mensen zitten te keuvelen en genieten van hun koffie. Maar evengoed worden er in ‘These Are The Bridges You Burned Down’ alle remmen losgegooid en is dit het stevigste nummer op het album. Er wordt afgesloten met de langere rock en metal opus ‘Pure Evil’. Het nummer werd vorige jaar al uitgebracht om de wachttijd tussen de twee albums wat te overbruggen. Het stond zelfs al in de US top 40 alvorens het officieel als single werd uitgebracht. De band heeft wereldwijd al heel wat gerenommeerde festivals afgedaan met grote bands. Met ‘Catacombs’ gaat dit alleen nog maar vergroten. En helemaal terecht.