Hellish - The Sceptre Of Lonely Souls

Hellish - The Sceptre Of Lonely Souls

Label : Unspeakable Axe Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Nog geen twee jaar na het debuut ‘Grimoire’ komt deze Chileense formatie met het vervolg. Het debuut vond ik een fijne plaat en gelukkig gaan men op ‘The Sceptre Of Lonely Souls’ op dezelfde voet verder. Als u deze band nog niet kent; Hellish speelt ouderwetse, typisch Zuid-Amerikaanse black/thrash waarop de geest van oeroude Sepultura, Sarcófago, Vulcano, maar ook de oude geest van bands zoals Possessed, Venom, Sodom, Kreator en consoorten duidelijk overheerst.

In vergelijking met het debuut zijn de death metal invloeden beperkter gehouden, waardoor het geheel scherper en over het algemeen agressiever en gemener klinkt. Verwacht geen originaliteit, vernieuwing of maar ook een greintje moderniteit hier. Dit is gewoon old-school black/thrash volgens “het boekje”. Maar wel een hele gave. De nummers zitten bomvol sterke, pakkende en gave riffs met een heerlijk scherpe sound, krachtige zwartgallige vocalen voorzien van de nodige galm, en uiteraard een flinke lading agressie en een lekker haatvolle uitstraling. Wel moet ik zeggen dat de kracht van deze band vooral in snelheid en agressie ligt en dat men in de langzamere stukken langdradig dreigt te worden en de aandacht dreigt te verliezen. Gelukkig duurt dat nooit te lang en gooit men de tempo vrij snel weer omhoog. En ja, zoals het bijna altijd het geval is bij dit soort bands lijken de songs soms teveel op elkaar. Maar wat maakt dat uit? Op instrumentaal en vocaal niveau heeft men de zaken prima voor elkaar en ook op songwriting gebied laat men weinig te wensen over, en de plaat is geluidstechnisch ook nog eens in een prima staat. Kortom; niet zeuren en alle remmen los op dit brokje pure metal en agressie. Fans van bovengenoemde bands en bands zoals Anal Vomit, Toxic Holocaust, Antichrist, Vornth en soortgelijke geweldenaren zullen ook Hellish en ‘The Sceptre Of Lonely Souls’ ongetwijfeld weten te waarderen.