Chris Caffery - The Jester's Court

Chris Caffery - The Jester's Court

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Christopher Caffery is bij velen van u natuurlijk bekend als gitarist van Savatage en Trans-Siberian Orchestra. Sinds Savatage op zijn kontgat ligt en TSO vooral rond het kerstbomenseizoen actief was, heeft Chris ook tijd voor een solocarrière. ‘The Jesters Court’ is daar het vijfde volledige product van de opvolger van ‘Your Heaven Is Real’.

‘Upon The Knee’ opent met een historische referentie in de vorm van een deuntje wat is afgeleid van het fameuze Savatage instrumentaal ‘Prelude To Madness’, en direct daarna is de stijl van Caffery weer herkenbaar. Van alle bands waar de man voor heeft gespeelt komt in dit nummer vooral Doctor Butcher naar boven door de agressieve touch. In ‘1989’ zingt Chris over hoe graag hij wil dat hij weer in dat jaar leefde, waarschijnlijk niet geheel ontoevallig het jaar dat hij zich officieel bij Savatage aansloot. Het meest bijzondere nummer is ‘Lost Tonite’, een negen minuten durend ode aan de vorig jaar overleden Paul O’Neill. Muzikaal is er veel aan zijn songwriting stijl ontleend, ook de iconische counterpart vocals die Savatage klassiekers als ‘Chance’ tekenden komen hier langs. Tekstueel is het bijna direct aan hem gezongen en er komt ook een zin langs die nog door Paul is geschreven, kippenvel!

Veel muziek had zo in het Savatage oeuvre gepast, ‘Inside My Heart’ bijvoorbeeld heeft erg de sfeer van ‘Wake Of Magellan’ over zich hangen. Ook qua zangtechniek heeft Caffery duidelijk goed opgelet bij de lessen van meester Jon Oliva, hoewel hij duidelijk minder met zijn stem kan. ‘Luna Major’ is een vier minuten durend instrumentaal waarop Chris zijn muzikale kwaliteiten uitgebreid laat schitteren. ‘The Feeling Of A White Lie’ is het grootse nummer, hier komt duidelijk de TSO ervaring naar boven. Het titelnummer laat weer die fantastische Doctor Butcher vibe langskomen!

Nieuwe gronden worden hier absoluut niet verkend, maar een feest van herkenning durf ik dit zo te noemen. Zoals alle releases van Caffery is dit verplichte kost voor iedere Savatage fan, al was het alleen maar om het fenomenale ‘Lost Tonite’. Nu is het afwachten wie uit die oude Savatage kliek de volgende zet gaat doen, Jon Oliva wellicht?