Küenring - Küenring

Küenring - Küenring

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Zo’n zeven jaar na de oprichting van de band was Küenring uit Oostenrijk toe aan het debuutalbum. Het titelloze album was zonder hulp van platenmaatschappij uitgebracht en daardoor aan onze aandacht ontsnapt. Nu krijgt het album een zetje in de rug uit de hoek van CMM en kunnen meer mensen genieten van dit plaatje, want er valt zeker wat te genieten hier.

De cd opent met ‘Streetfight’, wat een erg naar thrash neigend nummer is. Lekker, maar niet echt representatief voor de rest van het album, want vanaf ‘Into The Night’ worden de nummers langer en wordt de muziek meer heavy metal dan thrash. Hier begint op te vallen dat zanger Stefan een timbre heeft wat doet denken aan niemand minder dan Klaus Meine (Scorpions) en dat kan natuurlijk nooit een slechte zaak zijn. De dubbele gitaarlijnen geven de muziek een echte Maiden touch en dat is ook zoiets wat geen slechte zaak kan zijn. ‘Odyssey’ is trager en qua riff doet het aan de ‘Headless Cross’ tijd van Black Sabbath denken. De cd kakt helaas volledig in elkaar bij ‘Autumn’, wat alleen maar akoestische gitaar is en met bijna zes minuten veel te lang duurt. De band pakt zich met het heerlijke ‘The Unknown’, acht minuten lang genieten op deze galopperende riff met schitterende solo. Als je dat al lang vindt, luister dan vooral niet naar het tien minuten klokkende ‘Hounds Of Küenring’. Nou ja, doe het eigenlijk maar wel, al is het maar om de geweldige opbouw naar het zinderende slot van het nummer. ‘Rise Of The Madman’ sluit het album in stijl af. Misschien klinkt dit door alle afwisseling en het geforceerde snelheidsspelletje op het eind net een beetje té rommelig? Het is in ieder geval minder pakkend dan de meeste andere nummers op dit album.

‘Küenring’ is zeker voor een debuutalbum een indrukwekkend plaatje, en hoewel er hier en daar natuurlijk nog best wat dingetjes beter kunnen, hebben wij er hier een veelbelovend bandje bij. Potentieel festivalmateriaal van de nieuwe generatie metal bands? De tijd zal het leren. Zeker is wel dat dit album een aanradertje is.